De font a font vaig pel món

Itinerari per algunes fonts d’Argentona (Maresme).

L’origen del nom d’Argentona no està massa clar. Podria haver estat el rei Argantoni, una masia anomenada Argent, els grans d’argent que suposadament duia la riera i també d’una paraula celta que vindria a dir ‘turó de la gran font’. De plata, ni la de la gata, però de fonts hi ha un munt.

Aquesta senzilla caminada et permetrà conèixer cinc d’elles i gaudir d’un entorn que sembla de fades. Una bona part és ombrívola, així que la pots fer tot l’any. Tot i això et suggereixo fer-la a la primavera per trobar l’entorn encara més verd.

Aquarel·la amb una vista de la font del Ferro d'Argentona.
La font del Ferro.

En marxa!

En primer lloc, deixa el vehicle al passeig de Burriac, cantonada amb el carrer Font del Ferro. Aquí comença una ampla pista i en pocs metres arribaràs a la Font del Camí.

Font del Camí. Fonts d'Argentona
Font del Camí.

A prop veuràs un indicador cap a la Font de les Sureres. Baixa per un corriol a la dreta fins a trobar la font.

Font de les Sureres.

Estratègicament aniràs trobant indicacions per continuar.

Font de l'Esquirol. Fonts d'Argentona

Continua pel caminet fins a arribar primer a la Font de l’Esquirolet.

Font de l'Esquirolet. Fonts d'Argentona
Font de l’Esquirolet.

Pocs metres més amunt hi ha la germana gran, la Font de l’Esquirol. Para atenció a la signatura Lladó dels plafons ceràmics d’ambdues fonts. Si no vaig errat, penso que es pot tractar de Josep Lladó i Pascual. Nascut a Argentona el 1933, fou auxiliar de farmàcia, tot i que va destacar com a poeta i com a apassionat per la història i el folklore de la seva vila natal, publicant diversos estudis. Un d’ells va estar dedicat a les fonts d’Argentona. Tanmateix, la saga argentonina dels Lladó és prou extensa perquè hagi estat un altre l’autor d’aquestes ceràmiques

Font de l'Esquirol. Fonts d'Argentona

La font del Ferro i la del Grup

A partir d’aquí les indicacions semblen confuses. Així doncs, si prens el caminet que passa pel damunt d’un petit pont arribaràs novament a la pista.

Fonts d'Argentona

Per tant, has de travessar el rierol a mà dreta de la font, continuar amunt pel corriol i anar seguint. Si trobes una cruïlla, continua pel camí esquerre. A continuació, aniràs a parar a una mena de placeta natural amb un roc al mig. Segueix per la dreta i ja hauràs arribat a la Font del Ferro. Altrament, també és coneguda com a font de Ballot i font de Dalt. Descoberta el 1861, es feu una canalització per baixar-la fins a l’Hotel Solè -actualment, ja no és hotel- al passeig del Baró de Viver.

Argentona

La trobaràs dins un curiós tancat construit els anys 30. L’aigua té propietats mineromedicinals i durant anys va ser molt sol·licitada. Per cert, hauràs anat veient rajoles i inscripcions que fan esment de grups i persones que, de manera altruïsta, han restaurat i continuen tenint cura de la conservació de les fonts.

Font del Ferro. Fonts d'Argentona

Seguidament, uns metres abans hi ha la Font del Grup, un homenatge a les persones que des de 1977 fan la tasca de manteniment. És un bon lloc per dinar, descansar i gaudir de la fresca.

Font del Grup. Fonts d'Argentona

La tornada

A partir d’ara ves amb compte: si t’equivoques i segueixes amunt com vam fer nosaltres, el camí es fa més estret, costerut i complicat. En resum, busca un corriol a mà esquerra de la font que et durà ràpidament a la pista ampla.

Senyal Font del Ferro. Argentona

Finalment, un cop al camí ample tens dues opcions: si puges, arribaràs al castell de Burriac. Si ja en tens prou, baixa i tornaràs al punt d’inici. Consell: no t’embalis: el fort desnivell i el terra sorrenc fan molt relliscós el camí. Millor ves xino xano i gaudeix del paisatge.

Fonts d'Argentona

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

• Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).