Aquarel·la del parc de Maria Auxiliadora d'Alella.

Entre el cel i la terra

La capelleta de Maria Auxiliadora a Alella (Maresme)

Fa més segles que dits tenim a les mans, que a Mesopotàmia i a Egipte aixecaven petits templets per a honorar les divinitats. Els grecs no van ser menys i en van construir també pels difunts o altres llocs sagrats.

Inspirant-se en la forma que tenen les llanternes de les cúpules italianes, s’estengué la moda per tota Europa. Però va perdre el sentit religiós per convertir-se en un element decoratiu i lúdic als jardins, especialment als anglesos.

A finals del XIX i principis del XX, aquí també vam trobar el gust per aquestes romàntiques edificacions, que semblen una mitja taronja damunt de columnes. A dins se sol trobar un banc des d’on contemplar les postes de sol o el jardí. Un de molt típic és el dels jardins Mar i Murtra de Blanes. De vegades encara les trobem amb l’escultura d’alguna divinitat pagana, com al Parc del Laberint de Barcelona.

A la part alta d’Alella (Maresme) hi ha un petit templet, que només deixa espai per a aixoplugar Maria Auxiliadora. Hem d’intuir que l’actual imatge es troba dins l’espantosa urna de vidre, protegida amb reixes, col·locada per evitar el vandalisme.

Cúpula de la capella de Maria Auxiliadora. Alella. Maresme

L’auxiliadora

Datada probablement a finals del XIX, aquesta capelleta contenia una imatge de la verge que gairebé tocava el sostre. Imagino que amb la Guerra Civil va passar a millor vida. Tanmateix, el model de l’escultura responia als atributs establerts per sant Joan Bosco durant la mateixa època: vestimenta reial inspirada en les monarquies europees, corona i ceptre, símbol de regnat. Naturalment, a la mà duu a Jesús amb els braços oberts.

El títol d’auxiliadora dels cristians s’originà al segle IV. Més tard, Pius V li va donar una bona embranzida, ja que el seu culte va anar molt lligat a les campanyes militars contra els musulmans. Tanmateix, es dóna per fet (l’església catòlica, vull dir), que la batalla de Lepant al segle XVI va ser guanyada per intercessió de Maria Auxiliadora. Però va ser Don Bosco -com popularment es coneix-, qui va popularitzar la seva devoció.

Aquest sacerdot italià va fer edificar una basílica a Torí i adornar-la amb una pintura de la Verge que ha sigut el model per a la majoria de representacions posteriors. Curiosament, va triar uns models nòrdics, molt rossos.

Aquarel·la del parc de Maria Auxiliadora d'Alella.

La salutació

A més, a la cúpula, hi ha unes lletres ben grans amb les paraules ‘Ave Maria’. Es tracta de la salutació a la romana amb què l’àngel es presentà davant Maria per dir-li que seria mare. És com dir: ‘Hola Maria!’. Els capitells contenen uns motius florals que, sota tantes capes de pintura, han quedat una mica amagats. Cada cara del capitell incorpora una rosa silvestre, símbol associat a Maria.

Detall d'un capitell de la capella Maria Auxiliadora. Alella. Maresme

El misteri del quatre

Finalment, la presència de les quatre columnes, pot ser un recordatori dels quatre ‘misteris’ en què es divideix el rosari catòlic. Pensa que Pius V va instaurar la festa en honor a Maria Auxiliadora, coneguda com a festa del Rosari.

En l’arquitectura religiosa medieval, la rodona simbolitzava l’espai còsmic, el cel, vaja. Les quatre columnes damunt les quals descansa, formen un quadrat, que és la representació del terrenal. Per acabar, el fet que en aquesta capelleta de Maria Auxiliadora a Alella, l’escultura es trobi entre la terra (columnes) i el cel (cúpula), ve a subratllar el seu atribut de mitjancera amb la humanitat.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: passatge Maria Auxiliadora 10, Alella

Saber més

Què veure a prop