Mur de la tanca exterior del mas de Can Bordoi, a la serralada Litoral, dins el terme de Llinars del Vallès.

Caminant pel Vallès com si res

Excursió a La Torrassa de Llinars del Vallès.

Aquesta senzilla i breu excursió ens portarà a conèixer una zona verda del Vallès Oriental que, inexplicablement queda fóra dels límits del parc natural del Corredor.

El punt més alt de la carretera que va de Dosrius a Llinars del Vallès és el Coll de Can Bordoi. Allà mateix, a l’inici del camí cap al santuari del Corredor, hi ha un aparcament on deixar el vehicle.

Amb molt de compte travessem la carretera i prenem un camí senyalitzat amb fites vermelles i blanques de la GR-92.

Can Bordoi

Per començar, passem pel costat de la gran masia de Can Bordoi, documentada al segle XIII i refeta i ampliada a principis del segle XX en estil noucentista. Aquí hi visqué Josep Comas i Masferrer, polític i industrial català qui, a finals del XIX arribà a president de la Diputació de Barcelona.

Mur de Can Bordoi. Excursió a La Torrassa de Llinars del Vallès

El camí va vorejant els murs del mas i gira resseguint la part posterior, fins a les antigues cavalleries -ara és aparcament privat-. Fixeu-vos amb la torre circular amb una teulada acabada amb punxa.

Es creu que Marcel·lià Coquillat va ser l’arquitecte de Can Bordoi. Nascut a Elx, la seva obra va oscil·lar entre el modernisme i el noucentisme. Va projectar nombrosos edificis a Barcelona i rodalia, com el mercat de Sarrià.

Torre de Can Bordoi. Excursió a La Torrassa de Llinars del Vallès

El bosc

El camí gira a l’esquerra i enllaça amb una pista ampla i planera que seguirem un bon tros.

Ens envolta un dens bosc d’alzines i escoltem els ocells que ens acompanyen. De cop, una estranya visió ens fa adonar que el bosc de l’esquerra del camí és únicament de pi. És com veure dos paisatges en un.

A continuació passem vora uns petits camps de conreu que ens fa pensar en la dificultat de treballar la terra en un indret tan complicat.

Seguidament el camí va pujant, suau però constantment. Més endavant, un senyal indica per anar a l’esquerra a l’ermita de Sant Sebastià. Actualment, un grup de voluntaris està fent una gran tasca de restauració, per deixar-la com era abans.

Un altre senyal indica -una mica confusament- cap a la Torrassa. Podeu seguir recte o continuar pel corriol de la dreta. Tots dos us hi duran.

Treballs de reconstrucció de l'ermita de Sant Sebastià de Puigpedrós, dins el terme de Llinars del Vallès.
Treballs de reconstrucció. Gener 2021.

La Torrassa

Finalment arribem a la Torrassa. De fet el nom popular és ‘Torrassa del Moro’, però per ser políticament correctes, l’afegit s’ha eliminat de la majoria de mapes. Sorprèn trobar un petit establiment amb taules on esmorzar o fer una cervesa. El lloc és ple de ciclistes, que arriben fins aquí per mil camins.

La base de la torre és del segle II quan els romans vigilaven la meravellosa plana vallesana. Si la porta és oberta, pugeu i contemplareu 360° d’incomparable horitzó.

Excursió a La Torrassa de Llinars del Vallès. Detall dels carreus de la Torrassa.
Detall dels carreus de la base.

Per acabar aquesta excursió a La Torrassa de Llinars del Vallès, podeu fer la tornada pel mateix camí o bé per un corriol que surt uns metres abans d’arribar a la torre. Aneu baixant fins a trobar una pista ampla que seguireu 200 metres avall fins a un altre corriol a mà dreta que baixa de valent i ens deixarà al punt on hem vist els camps de conreu.

Un itinerari alternatiu molt senzill el pots trobar al compte de Rondaller a Wikiloc.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Distància: 2,8 km d’anada, 2,6 km de tornada si feu la drecera opcional.