Sol diví

El sepulcre romànic de Sant Fèlix.

Sembla que la basílica de Sant Fèlix -o Sant Feliu- de Girona, es va edificar damunt una antiga necròpolis romana. Alguns sarcòfags es van salvar i ara es poden veure a l’interior del temple.

Més tard, al voltant de l’edifici, tal com era habitual en aquells temps, s’establiren diversos espais d’enterrament, actualment desapareguts, engolits per posteriors edificacions. D’un d’aquests cementiris procedeix el sarcòfag que trobem a la porta del costat sud. De fet es tracta d’una rèplica, ja que l’original és dins de l’església.

El sepulcre romànic de Sant Fèlix de Girona.

Cristians rics

Sense ser un entès, diria que la tapa no li correspon, doncs hi apareix l’escut de la influent família Sitjar, mentre que la inscripció del frontal indica que pertany a un tal Clarí. Les mènsules que sostenen el sepulcre romànic de Sant Fèlix, tampoc aparenten anar a joc amb el conjunt. Sigui com sigui, les troballes del cementiri que hi havia a la vora de Sant Feliu mostren l’existència d’un nucli cristià d’un alt poder adquisitiu, que volia ser enterrat el més a prop possible del mausoleu del màrtir.

A continuació para atenció en el relleu de la part frontal. Una inscripció en llatí ve a dir que hi és enterrat Guillem Arnau de Clarí mort el 1190 i també la seva filla Arnaleta, qui li va anar a fer companyia només 14 anys més tard. Podria ser que el sarcòfag fos esculpit poc després del decés de la filla.

El sepulcre romànic de Sant Fèlix de Girona.

L’estel resplendent

La imatge mostra dos àngels envoltats d’estrelles sostenint un disc solar. Al centre del sol apareix un bé amb una creu, anomenat Agnus Dei -Anyell de Déu-, representació de Crist com a sacrifici pels pecats. Aquest símbol deriva de les paraules de Joan Baptista quan va batejar Jesús: “Mireu l’anyell de Déu, el qui lleva el pecat del món!” (Jn. 1:29).

A les Escriptures hi ha diversos textos que relacionen Crist amb el sol. A l’Apocalipsi, Jesús diu de si mateix: “Jo sóc… l’estel resplendent del matí” (Ap. 22:16). Segurament per aquest motiu es va introduir a l’imaginari cristià. Un exemple el trobem a l’església de Quintanilla de las Viñas (Burgos), on un relleu del segle IX presenta un cap amb un sol radiant.

Dibuix d'un relleu de l'església de Quintanilla de las Viñas (Burgos).
Quintanilla de las Viñas.

Sol invencible

L’adoració al sol és més antiga que els panellets. Sumeris, egipcis o maies, entre moltes altres cultures, ja li rendien culte. Així que no t’ha d’estranyar que el cristianisme assimilés aquest culte pagà i el transformés en benefici propi. Sincretisme, que en diuen. Recorda que el diumenge era el dia dedicat a l’astre. Encara ara, en anglès ‘sunday‘ significa dia del sol.

Al segle III, la celebració del Nadal es va traslladar al 25 de desembre per tapar la festa pagana a Hèlios, anomenat ‘Sol Invictus‘ o Sol Invencible. A partir d’aquell moment es referirien a Crist com a Sol Justicier. I aquí no ha passat res. Per aquest motiu, la imatge de dos àngels sostenint un disc ja la trobem en sarcòfags pagans, com el reaprofitat per Ramir II d’Aragó al segle XII.

Dibuix del sarcòfag de Ramir II d'Aragó.
Sarcòfag de Ramir II d’Aragó.

De solar a cristià

Finalment, amb el temps, el cercle solar va derivar en el crismó, un monograma amb les lletres X i P que són el nom de Crist en grec i que cadascú aplicava amb petites variants. Un exemple el pots veure al monestir de San Pedro el Viejo d’Osca. En aquest cas, al centre també hi és present l’Agnus Dei.

Gràfic del timà del monestir de San Pedro el Viejo d'Osca.
Monestir de Sant Pedro el Viejo.


Així doncs, com veus, no hi ha res de nou sota el sol.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: Pujada de Sant Feliu. Girona

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).