La glòria fa perdre la memòria

Els retrats dels descobridors als Porxos d’en Xifré de Barcelona.


En un altre article he parlat dels edificis coneguts com a Porxos d’en Xifré, fent especial èmfasi en la variada decoració escultòrica que hi ha a les façanes. En aquesta ocasió, però, em centraré només en els sis medallons que hi ha al cos central del conjunt. Per començar, en cada una de les columnes que formen aquesta part de la porxada, pots veure sis personatges retratats —tots homes. Sortosament, l’artista, és a dir, Damià Campeny, va tenir el detall d’escriure el nom a cada un, de manera que ens ha estalviat la tasca d’esbrinar qui eren.

El basc

En primer lloc, començant per l’esquerra, pots veure “Del Cano”.  Tot i que segurament el vas estudiar com a Juan Sebastiàn Elcano —o Elkano, nom d’un barri de Getaria—, el seu cognom seria més aviat Delcano o Del Cano. Fos com fos, en Juan Sebastián nasqué a Getaria —Guipúscoa— el 1486. Malgrat que se sap que aquest explorador basc completà la primera expedició que feu la volta al món —segle XVI—, es té ben poca informació fidedigna sobre la seva vida. Es creu que tant ell com la seva família es dedicaven al transport i comerç marítim.

Descobridors als Porxos d’en Xifré de Barcelona. Medalló amb el bust de Juan Sebastián Elcano.
Juan Sebastián Elcano.

El marquès

En canvi, tenim una mica més d’informació —tampoc gaire més— d’Hernán Cortés de Monroy y Pizarro Atamirano, Hernán Cortés a seques pels amics. Nascut a Medellín —Badajoz— el 1485, té el dubtós honor d’haver encapçalat l’expedició que motivà la caiguda de l’imperi asteca, per annexionar-lo a la Corona de Castella, així com bona part de Mèxic. Per aquestes gestes rebé el títol de marquès de la Vall d’Oaxaca. Tanmateix, s’alià amb alguns pobles indígenes per tal de fer front al governador de Cuba amb qui no hi tenia massa afinitat. Si t’agraden les xafarderies, et diré que s’endugué al llit a una nativa amb qui tingué un fill.

Descobridors als Porxos d’en Xifré de Barcelona. Medalló amb el bust d'Hernán Cortés.
Hernán Cortés.

L’almirall

A continuació, entre els descobridors als Porxos d’en Xifré, tenim el controvertit Colom qui, per a bé o per a mal, no necessita gaire presentació. L’almirall, virrei i governador Cristòfol, Cristòfor, Christophorus, Cristoffa o com vulguis dir-li, nasqué en algun any indeterminat de mitjan segle XV en algun lloc que cadascú vol fer seu —Gènova, Catalunya, Balears, Galícia, Portugal… Aquest personatge ple de contradiccions històriques, algunes d’elles fonamentades per interessos polítics i religiosos, ha passat a la posteritat com el descobridor de què ell creia que eren les Índies occidentals i que resultà ser el continent americà.

Descobridors als Porxos d’en Xifré de Barcelona. Medalló amb el bust de Cristòfol Colom.
Cristòfol Colom.

El poeta

Alonso de Ercilla y Zúñiga no fou cap descobridor. Ni conqueridor. Agafat amb pinces podríem dir que va ser un explorador. Però, per damunt d’això, fou un poeta i escriptor que nasqué a Madrid el 1533. El seu pare era membre del consell de Carles V i la mare era dama d’Isabel de Portugal, així que la vida d’aquest xicot no devia ser complicada. Com que vivia al palau reial, tingué una bona educació i, com a patge del príncep —futur Felip II—, viatjà més que un guia turístic, de manera que conegué personalitats d’arreu. Interessat per les històries que escoltà del Perú i de Xile, cap allà que se n’anà i escriví la seva única obra mestra: L’Araucana. Aquest poema èpic descriu fidelment la història de la conquesta de Xile, tant pel que fa a les tropes espanyoles com a les indígenes.

Descobridors als Porxos d’en Xifré de Barcelona. Medalló amb el bust de Alonso de Ercilla.
Alonso de Ercilla.

El portuguès

Seguidament, tenim el portuguès Fernão de Magalhães —Fernando de Magallanes— entre els descobridors als Porxos d’en Xifré. Nascut cap al 1480, tenia la idea de trobar una ruta comercial per arribar a les illes de les espècies, és a dir, les illes Moluques que estan a Indonèsia, projecte que no va interessar al rei de Portugal. Amb l’amor propi ferit, el navegant oferí els seus serveis al rei d’Espanya —futur Carles V—, qui accedí a la proposta. D’aquesta manera, redescobrí el mític pas entre l’Atlàntic i el Pacífic que duu el seu nom i que permetria obrir una nova ruta de les espècies sense alterar les relacions amb Portugal. Dos anys de travessa, motins, malalties, naufragis i penúries més tard, Magalhães morí a mans dels indígenes d’una illa de les Filipines. El viatge el continuà Elcano, de qui ja he parlat més amunt.

Medalló amb el relleu escultòric del bust de Fernando de Magallanes.
Fernão de Magalhães.

L’extremeny

Per acabar, el darrer medalló mostra el bust de Francisco Pizarro González. Nasqué a Trujillo —Càceres— el 1478. Participà en diverses expedicions per l’Amèrica Central. Entre els principals fets, aquest extremeny és recordat com el descobridor de l’oceà Pacífic o Mar del Sud. Així mateix, embriagat per les històries de riqueses que escoltà sobre el Perú, comandà una expedició cap allà. Damunt d’ell pesa la poc honorable gesta d’haver conquerit aquell país després de capturar i ajusticiar l’inca Atahualpa i sotmetre aquesta civilització amb l’ajut d’altres cacics locals que estaven a mata i degolla amb ell. Morí a Lima durant una guerra civil entre espanyols que es disputaven la jurisdicció de Cuzco.

Medalló amb el relleu escultòric del bust de Francisco Pizarro.
Francisco Pizarro.

Invasions de tots els temps

Com hauràs vist, tots els medallons de conqueridors als Porxos d’en Xifré fan esment d’homes que adquiriren notorietat per les gestes obrades principalment durant el segle XV. Coneguda com l’era dels Descobriments, durant aquest període històric tingueren lloc les més importants exploracions d’ultramar. Aquestes expedicions, primerament foren liderades per espanyols i portuguesos, i seguidament, per holandesos, anglesos i francesos, els quals es repartiren la pràctica totalitat del planeta.

D’una banda, aquestes conquestes ampliaren les fronteres europees. De l’altra banda, contribuïren a un important mercat de riqueses. Això sí, a costa de sotmetre persones i cultures que mai més s’han recuperat d’aquella explotació. Ara les expedicions són de turistes que desembarquen disposats a fer-se un selfie al costat d’un nadiu disfressat qui ha perdut la dignitat a canvi de diners.

Dones empoderades

No hi havia cap dona aventurera? És clar que sí! Però en una època com aquella les tripulacions eren masculines, amb poca o cap cultura i incapaces d’admetre un comandament femení. Les poques dones que capitanejaren alguna nau es guanyaren fama d’inhumanes i insensibles, fins i tot més violentes que els homes. Era l’única manera de sobreviure entre tanta testosterona. Per exemple, tot i que molt anterior, tens Artemísia de Cària, comandant de la flota persa al segle V a.n.e. Laskarina Bubulina fou una comandant naval i heroïna durant la guerra d’independència grega al segle XIX. Finalment, l’anglesa Mary Read esdevingué una llegenda al segle XVIII com a pirata femenina.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: passeig d’Isabel II, 12. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

  1. Quan baixi vora mar tornaré a mirar els porxos d’en Xifré amb uns altres ulls. Gràcies. Gràcies també per teva la pinzellada valorativa sobre el “mercat de riqueses”!

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).