Façana del Palacio del Cinema de Barcelona.

El cinema oblidat

El Palacio del Cinema, a Barcelona.

A finals del XIX va tenir lloc a París, la primera projecció pública d’una pel·lícula. Els germans Lumière no van ser els primers a inventar el cinema, però sí els qui es van endur la glòria. Poc després s’obrien a Barcelona les primeres barraques ambulants de projecció i el 1908 s’inaugurà el primer cinema.

Eduardo Vilaseca devia ser un visionari, ja que aconseguí la concessió de Pathé Frères per a vendre aquí els seus aparells de cinema. El 1922 obrí una luxosa sala de projecció a Via Laietana, amb el nom de Pathé Palace, per diferenciar-la del Pathé Cinema que ja tenia a Rambla de Catalunya.

Pathé Palace. Palacio del Cinema. Via Laietana. Barcelona

L’edifici va ser projectat per Eusebi Bona, probablement més conegut per ser l’autor de l’edifici de La Unión y el Fénix de Passeig de Gràcia o la remodelació del Palau Reial de Pedralbes. Però també va fer o reformar fins a set cinemes a Barcelona! Vaja, que era tot un expert.

La sala va anar canviant de noms, segons el règim polític o el propietari, fins que es va anomenar Palacio del Cinema. El 1961 s’hi va calar foc i l’edifici va ser reformat, tot i que mutilant la façana per dalt i per baix. El frontó era coronat d’unes grans gerres, que a la remodelació es van convertir en relleus entre les finestres.

Finalment, després de tancar definitivament (el 2001), va ser protagonista de diverses ocupacions reivindicatives, amb un discutible i agredolç final. Ara podeu veure’l dormint el somni dels justos tot esperant una resurrecció.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: Via Laietana, 53. Barcelona

Saber més

Què veure a prop