Pol, Paul, Pau

Sant Pol de la Bisbal d’Empordà.

Abans de caure del cavall i convertir-se al cristianisme, Pau era un jueu convençut, que perseguia cristians. A partir d’aquell moment, la seva missió va ser convertir als no jueus de l’imperi romà. Va escriure un munt de cartes i va viatjar per Àsia i Europa, arribant, segons diu la tradició, fins a les nostres terres.

El nom prové del llatí Paulus, que en alguns llocs va donar lloc a Pau i també a Pol. Aquest darrer, segurament per influència del francès, com Saint-Pol-de-Léon.

Antic abeurador utilitzat com a test. Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.

Curiosament, tot i la importància que va tenir, a la nostra terra no gaudeix de gaire popularitat. Sens dubte coneixeu Sant Pol de Mar, Sant Pau de Segúries i poc més. Però avui us parlaré de Sant Pol de la Bisbal d’Empordà, que amb el nom ja us diu que es troba ben a prop de la capital del Baix Empordà.

Aquest terme format per un grup de masos, també és conegut amb el nom de Sant Pol de les Gavarres, per trobar-se dins d’aquest massís, una part del qual és espai natural protegit.

plànol de Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.

Pagesos, que no pobres

Per començar, tenim Can Maruny (1) que porta el cognom d’una antiga família pagesa, la qual es troba molt ben documentada des del segle XVII. L’origen d’aquest peculiar cognom que porten molt poques famílies, es perd en els temps i podria ser preromà.

Tombant per l’únic carreró a mà esquerra veureu les interessants galeries cobertes, que, juntament amb les de Ca l’Ullastres (3), actualment formen un únic conjunt.

Galeria porxada de Can Maruny. Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.
Can Maruny.

Can Caselles o Can Dalmau (2) és un altre mas a l’entrada del nucli. A la llinda de la porta trobem el nom del constructor -Francesc Dalmau- i l’any 1761. En canvi, una finestra sembla ostentar una data anterior -1629- que va ser repicada posteriorment.

Inscripció a la llinda d'una porta. Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.
Can Dalmau.

L’interessant escut té evidències d’haver patit alguna censura. Dins una forma ovalada apareix l’anomenada creu patriarcal de dos braços, signe distintiu dels arquebisbes, però que no correspon al cognom Dalmau. Sabem que el primer Francesc Dalmau (al segle XV), era un laic que sembla haver tingut un cert càrrec a l’església de Sant Pol.

Escut del segle XVIII en una llinda a Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.
Can Dalmau.

Cal Tremendo (4), és un dels primitius habitatges de l’antic nucli, a tocar de l’església. Sense saber el motiu d’aquest nom, potser és l’única casa que ens dóna una idea de com era el barri de la Cellera. La ‘cellera’, sovint compartia espai amb la ‘sagrera’, i era on s’ubicaven els cellers per emmagatzemar els productes de les collites, vi o gra, segons l’indret. Una interessant cellera la trobareu a Maià de Montcal (Alta Garrotxa).

Finestra de Cal Tremendo.
Cal Tremendo.

Trencaclosques d’estils

A continuació ens acostem al temple (5), fet i refet mil vegades. Està dedicat a sant Jaume, un dels dotze apòstols a qui se li atribueix una fantasiosa i poc creïble vida, especialment pel que fa al seu pas per terres de la Hispània romana.

Cal veure de prop la portalada romànica. En realitat manca un porxo, anomenat galilea, que vés a saber en quin moment va desaparèixer. La part més antiga són els desgastats capitells, probablement reaprofitats.

Campanar de l'església de Sant Pol de la Bisbal d'Empordà.

Guardians del temple

Al de la dreta hi ha dos animals que tenen el cap en comú. Podria tractar-se de lleons. El lleó té una simbologia ambivalent dins el cristianisme i pot representar Crist, anomenat el Lleó de Judà a l’Antic Testament.

Aquest animal, també s’interpreta com a guardià de les portes d’entrada a llocs sagrats. El fet que n’hi hagi dos, pot representar força i poder, però també el concepte de la dualitat omnipresent a la natura: dia i nit, sol i lluna, vida i mort, …

Igualment pot ser que l’escultor, com sovint passava, s’ho feia venir bé per adequar el motiu dins l’espai del capitell. Fins i tot esculpir un cap per a dos lleons.

Capitell. Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.

El capitell esquerre conté un cap que ja resulta més complicat d’endevinar què pot ser. També veiem motius vegetals que podrien recordar les fulles d’acant. A la Grècia clàssica estava molt escampat el mite que deia que aquesta planta havia brotat del cadàver d’un heroi. Per això, més tard, el cristianisme el va convertir en un símbol de la resurrecció i la vida eterna.

Capitell. Baix Empordà.

Abaixant la vista a terra, trobem una desgastada llosa sepulcral. Encara s’hi pot veure una corona i restes d’una inscripció pràcticament il·legible.

Llosa sepulcral. Sant Pol de la Bisbal. Baix Empordà.

Una de les principals reformes del temple va tenir lloc al segle XVIII, quan el barroc marcava tendència. D’aquesta època és l’esgrafiat de la façana. No us deixeu enganyar per la seva aparent simplicitat del disseny, ja que ens parla de més coses de les que sembla. Però us les explicaré al proper article.

Per acabar, abans de marxar, doneu la volta pel carrer de l’esquerra del temple, per observar l’interessant absis (6).

Absis. Sant Pol de la Bisbal d'Empordà. Baix Empordà.
L’absis.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situacióveure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Encara no hi ha comentaris

  1. Espectacular article. Gracies a l’autor per dedicar aquests temps d’ investigació a un indret al que estic força lligat emocionalment

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).