Vigilants de pedra

Besalú (Garrotxa) té patrimoni per escriure una biblioteca sencera. Com que s’ha parlat molt dels principals edificis, prefereixo destacar petits detalls que sovint perdem de vista quan passegem entre riuades de turistes. El monestir de Sant Pere de Besalú va tenir una època d’esplendor en què, fins i tot, va dependre directament de la Santa Seu. I això es nota, especialment en la qualitat de les escultures.

L’aparent sòbria façana està dominada per un gran finestral, on no hi ha més animals perquè no hi cabrien.

Detall de la decoració de la finestra del Monestir de Sant Pere de Besalú

Històries gràfiques

A l’Edat Mitjana, la cultura es trobava concentrada als monestirs, en mans d’uns pocs. En general, la gent del poble era analfabeta. Coneixien el que escoltaven i ‘veien’ a l’església. Per aquest motiu les representacions pintades o esculpides, venien a ser com una revista del cor, on explicaven fets bíblics, vides de sants i  conductes a seguir o evitar.

Els escultors treballaven les seves obres de manera que quedés molt clar el missatge, exagerant  o manipulant el que consideressin oportú. Tingueu en compte que en aquells temps hi havia un extens imaginari que tothom coneixia: animals, monstres, flors, … Tot tenia un significat que ara hem de fer un esforç per entendre.

Finestra del Monestir de Sant Pere de Besalú

Simbolisme animal

El bestiari medieval va ser una herència de les cultures grega, romana i bizantina. El romànic va convertir l’estètica pagana, atorgant als animals -reals i imaginaris- diverses propietats, per tal d’ensenyar o advertir.

A banda i banda de la finestra, dos lleons amb cara de pocs amics semblen vigilar la porta. I així és!

El lleó, rei dels animals, representa la força i la noblesa. Normalment se situen a l’entrada del temple, com a vigilants. Per algun motiu que desconec, els van representar ben amunt, vigilant tota la plaça -que havia estat un cementiri-. Els lleons no impedeixen l’accés a l’interior del monestir de Sant Pere de Besalú, només t’avisen que estàs a punt d’entrar dins un recinte sagrat perque t’asseguris de fer-ho com cal.

Perquè, si no entres com és degut, passarà el que veus que estan fent: trepitjar-te i devorar-te.

Escultura d'un lleó damunt diversos animals i d'un home amb les cames obertes. Monestir de Sant Pere de Besalú

Combatre el mal

El lleó de l’esquerra té entre les potes del darrere, un altre felí, animal nocturn i per tant representació de tot allò que és dolent. Però a més, hi ha un ésser, entre humà i animal, que hi ha qui l’associa amb un mico. Aquest simi era considerat una caricatura grotesca de l’ésser humà. Aquí, a més, amb les cames obertes i ensenyant el patracol, està directament associat amb la luxúria.

Atrapat per les potes del davant hi ha un altre animal que no esbrino què pot ser. Si és una llebre, és símbol d’aspectes negatius donada la seva promiscuïtat. En cas que sigui una cabra, s’identifica amb el dimoni.

escultura de lleó trepitjant el cap d'un personatge amb cos d'animal. Monestir de Sant Pere de Besalú

Atemorir el personal

El lleó de la dreta tampoc es queda enrere espantant el personal. Fins i tot, sembla més ferotge.

Però, per què no ‘sembla’ un lleó? Penseu que en aquells temps, mai havien vist un lleó de veritat -a la Garrotxa no n’hi ha!-. S’havien de refiar de dibuixos i descripcions, que els havien arribat de la mà de tercers que, de fet, tampoc els havien vist en la vida.

Amb les potes del davant, trepitja un home amb barba. Curiosament, el cos recorda el d’una serp, símbol inequívoc del mal. Les potes del darrere han atrapat un petit felí, probablement un gat, símbol de la nit, del mal i la traïció.

Entre un i l’altre, tot i estar incomplet, sembla haver-hi un altre bèstia. Sense cap fonament, jo diria que es tracta d’un gripau, animal que mora si el sol el sorprèn desprevingut.

Tot plegat era com dir: o et penedeixes dels teus pecats abans d’entrar a la casa de Déu, o mira tot el que et passarà. Podeu imaginar quina por feia tot aquest simbolisme al segle XII?

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).