
El passeig del colesterol (Montgat part I)
Itinerari per Montgat (Maresme).
Als habitants del neolític ja els hi agradava les vistes de Montgat. I després van ser els ibers qui van triar aquest lloc que van batejar com ‘mon-cat’, és a dir muntanya de pedra. Fins als anys 30 va ser un barri de Tiana, però a partir de la industrialització va fer via com a municipi amb nom propi.
Arran de mar
Per començar aquest itinereari, pots aparcar al passeig Marítim i caminar direcció nord. El passeig que ressegueix la costa és freqüentat per persones que busquen fer salut caminant o anant amb bicicleta en un indret tranquil i amb immillorables vistes.

Quan s’acaba l’aparcament hi ha el monument a l’Onze de Setembre de 1714, format per quatre barres de ferro caragolades. L’obra, inaugurada el 2002 i de la qual ningú esmenta qui va ser l’autor, commemora curiosament una derrota. Concretament la caiguda de Barcelona que va posar fi a la Guerra de Successió i amb la qual s’aboliren les institucions catalanes.

Baixa a la platja pel costat dret per descobrir un espai que recorda la Costa Brava. A continuació, ves vorejant el turonet fins a trobar el que queda dels nius de metralladores, trist record de la Guerra Civil.
El barri de Monsolís
Puja per un espai encimentat i, un cop dalt, el camí gira a l’esquerra fins a trobar les vies del tren. Aquí tens l’escenogràfica boca del primer túnel ferroviari de tota la península, construït el 1842.

A final del XIX aquesta línia de tren, promoguda pel mataroní Miquel Biada, anava de Barcelona a Mataró i va ser la primera en tot l’Estat.
Continua pel costat de la via. Aquí comença el barri mariner de Monsolís.

Històries de guerres
La torre de Ca l’Alsina és tot el que resta d’una antiga masia. Al segle XVI es van aixecar torres com aquesta a tota la costa, per tal de vigilar i avisar a temps dels nombrosos atacs pirates.

Aprofita per anar veient tant les façanes de l’altre costat de la via, com els xiringuitos vora el mar.

Abans d’arribar a l’estació de Monsolís (ara Montgat Nord) pots veure a mà dreta un búnquer. Primer van atacar els pirates i després els militars. El cas és fer guerra.

A mà esquerra hi ha una mansió dalt d’un turó. És Cal Pallejà, però després ens hi acostarem més. Arribaràs fins a un pont de fusta. Allà al fons pots distingir el Masnou.

Baixa per la rampa abans del pont, passa per sota de les vies i creua la carretera. Fixa’t en aquesta tanca tan artística a la cantonada. Unes restes de ferralla i mira tu què reeixida ha quedat!

Per acabar, a l’altre costat del carrer tens la Fonda Marina, oberta als anys 30 i actualment renovada.

No et perdis la següent part on parlarem de marquesos i pescadors.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Itinerari: veure el mapa
Distància: 4 km de recorregut circular.
Dificultat: l’anada és plana. La tornada té un parell de pujades.
Saber més
- Història de Montgat: montgat.cat
- Bateria antiaèria: orimiro78.wordpress.com
- Túnel ferroviari: biada.com
- Torre de Ca l’Alsina: chimisanas.cat
No vas trobar la mina d’aigua natural que hi ha a peu de mar ?…. Esta a pocs minuts de l’estació direcció a Badalona, on trencan les ones !
Doncs no en tenia ni idea. De vegades em preparo les sortides, però aquesta va ser anar a veure què trobo
Gracies per compartir la pagina.
He trobat que és un blog molt interessant, distret i ben documentat, cosa gens fàcil.