
El barri del Josep
Passejada pel barri jueu de Praga.
Els jueus són a Praga des de que Déu va acabar el món. És broma, però és perquè us adoneu que fa més de deu segles que va arribar el primer jueu a la ciutat.
Us estalvio que, com sempre, han tingut moments més bons i moments per oblidar. El cas és que al segle XVIII el rei Josep II va tenir cura de millorar la situació d’aquesta comunitat i per això aquest barri es coneix amb el nom de Josefov.

Muntanya de llibres
En primer lloc, encara que no sigui part d’aquest barri, començarem a la plaça Mariánské, on veurem la biblioteca municipal (Městská knihovna). La façana té estàtues representant les diferents arts.

Al vestíbul trobareu un curiós muntatge fet amb llibres.

Malgrat que les guies no en parlen, us recomano entrar un moment i observar el curiós interior, les vidrieres, els sostres, tot en un estil molt particular dels anys 20.
Seguidament, pugem pel carrer Žatecká i a la cantonada amb Kaprova ens fixem en un interessant edifici art nouveau amb dos relleus que representen el sol i la lluna envoltats de carpes (kaprov). No sé si les van posar pel nom del carrer o va ser a l’inrevés.

Així doncs, ja som al barri jueu. No ho sembla, oi? El que passa és que a finals del XIX es va sanejar aquesta zona, enderrocant les cases i construint de noves.
Només es van conservar les sinagogues i el cementiri.

El cementiri
Continuem per Žatecká i arribem a l’entrada del recinte funerari que és absolutament imprescindible visitar.
Només entrar teniu la sinagoga Pinkas, del segle XV. Les parets són un homenatge a les víctimes del nazisme.

A causa de la manca d’espai al cementiri, els enterraments es feien uns damunt dels altres. És una imatge impactant.

Observeu els símbols d’algunes lloses: raïm (fertilitat), animals (segons el nom de la persona), tisores (sastre), etc.

Sortim i passegem pel carrer Široká. Al número 9 dues senyores prenent la fresca vigilen l’entrada d’un interessant edifici.

La sinagoga espanyola
Arribareu a una rotonda on cal visitar la Španělská Synagoga (sinagoga espanyola). Sorprèn la recarregada decoració d’estil morisc que no deixa un sol espai a la imaginació.

Si encara no esteu prou cansats, podeu arribar fins a l’església Svatý Haštal (Sant Càstul) i passejar pels estrets carrerons del darrere. Aprofiteu per dinar per aquí, ja que és prou apartat dels circuits turístics i us atendran millor.

Dirigiu-vos a la plaça de la Ciutat Vella (Staroměstské náměstí). Aquesta plaça la veurem detingudament en una altra ruta. Ara només cal que us fixeu amb l’espectacular façana art nouveau de la Companyia d’Assegurances de Praga.

La plaça petita
A continuació, dirigiu-vos a Malé náměstí (Plaça Petita). Al centre d’aquest bonic espai, una reixa de ferro forjat del segle XVI tanca un pou.

Les façanes que l’envolten són barroques, però en realitat les cases són molt anteriors. No obstant això, algunes encara conserven el sistema de símbols utilitzats abans que s’instaurés la numeració de les cases: un sol, un cavall, un lliri…

La façana totalment pintada és la Casa Rott, que va ser una ferreteria.

Preneu-vos una estona per assaborir aquest espai.

Continuem pel pintoresc carrer Karlova (en homenatge a Carles IV). Malgrat sigui tan turístic, aixequeu els ulls i no perdeu detall de les façanes.
Al balcó del número 22 tenim la daurada princesa Libussa que, segons la llegenda va fundar Praga.

Si és hora de berenar, entreu a qualsevol botiga o paradeta on venguin “trdelník”, unes curioses pastes enrotllades que poden anar farcides de xocolata, melmelada o sucre.

Per acabar aquesta passejada pel barri jueu de Praga, cas de què les cames encara us aguantin, podeu fer una passejada pels tranquils carrerons fins a la plaça de Betlem (Betlémské náměstí).

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Itinerari: veure el mapa
Saber més
- Barri jueu: km369.blogspot.com
- Maé Namesti: mundocity.com
- Biblioteca municipal: mlp.cz