Capella de San Bieito a Horta.

Un punt al mapa

Avui parlaré d’un lloc que costa de trobar al mapa: la petita població gallega d’Horta. És a 50 quilòmetres de Lugo i no surt a cap guia. És d’agrair que algun veí ha ajudat amb rètols propis.

Parada d'autobús a la petita població gallega d'Horta
Indicacions per sortir.

En primer lloc, el nom prové del llatí ‘hortus’, que significa petit terreny prop de la casa, on es cultiva verdura i fruita. Una dita popular, que expresa la rivalitat entre poblacions veïnes, assegura que ‘os de Horta comen o caldo nunha biorta, i-os de Torallo nun fardallo’. ‘Biorta’ i ‘fardallo’ són una mena de farcells per carregar els productes de la terra.

A peu de carretera destaca un habitatge on ja no viu ningú, però que ens parla d’un temps no massa llunyà, en què la família rica dominava damunt les altres (caciquisme).

San Bieito

A l’altre costat de la carretera es troba la capella particular del mateix habitatge, documentada al segle XV i reconstruïda més tard pel propietari.

Campanar de l'església de San Bieito.
La campana de sant Benet.

Està dedicada a Sant Benet (San Bieito), entenc que el de Núrsia, ja que  a la façana es representa amb el bàcul i el llibre de la regla que va crear. Aquest sant era tan estricte, que els seus propis monjos van intentar enverinar-lo en repetides ocasions.

Sant Benet a la porta de la capella. La petita població gallega d'Horta
Amb el bastó i la llei.

Davant veiem el cruceiro. Les creus a Galícia tenen una merescuda fama perquè n’hi ha moltes i són molt treballades. Normalment per una banda es representa Crist crucificat i al darrere, un sant o la marededéu.

Acostumen a situar-se davant una església o en una cruïlla de camins. Diuen que ‘onde hai un cruceiro, houbo un pecado’. Serà cert o no, però alguns d’ells tenen inclús un petit altar.

Creu de terme o cruceiro d'Horta.
Presidint els conreus.

Vida rural

La petita població gallega d’Horta pertany al Concello de Becerreá, porta d’entrada a l’espai natural Os Ancares, el segon més gran de Galícia, on es poden fer moltes excursions. Per tant, veureu infinites extensions de bosc verge i muntanyes.

Tanmateix, els habitants dels petits nuclis d’aquesta zona, viuen de la ramaderia i l’agricultura. Pràcticament no hi ha fàbriques, però les noves generacions no volen continuar amb aquest difícil estil de vida rural amb unes duríssimes condicions climàtiques.

Finestra rural. La petita població gallega d'Horta
El passat rural que es perd.

Però és aquí on puc dir que he tastat la veritable empanada gallega i la carn més tendra. Amb aquestes línies, el meu agraïment a tota la família de l’Anuncia, una persona encantadora a qui l’edat i el clima no li treuen l’humor.

Casa de Anuncia. La petita població gallega d'Horta
La casa de l’alegria.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situacióveure el mapa

Saber més

Altres articles sobre Galícia