La ciutat de vidre

Segon itinerari per A Coruña: A Peixería.

Quan el barri vell es va quedar petit, la ciutat va sortir fora de les muralles i s’apropià de l’estret istme que la unia a terra ferma. Aquest barri es coneix com A Peixería perquè era el lloc on es comerciava amb el peix.

Gràcies al comerç exclusiu que la ciutat va tenir amb les illes Moluques, experimentà una important època comercial. En primer lloc, encetem la visita per l’avinguda de l’oblidat Lorenzo Montoto. Aquest capità, juntament amb altres militars i gent del poble, defensà la ciutat dels atacs de l’armada anglesa el 1589.

Aquarel·la amb una vista dels edificis coneguts com As Galerías da Mariña.
As Galerías da Mariña.

Finestres al mar

Probablement, és aquest el carrer més fotografiat per la singularitat de les galeries de vidre del segle XIX, que va donar peu a què es conegués com a ‘Ciudad de Cristal’. Anomenades ‘As Galerías da Mariña’, aquesta mena d’hivernacles són una bona solució per tenir llum i evitar el mal temps.

Les anomenades As Galerías da Mariña. Segon itinerari per A Coruña
D’aquí ve allò de ciutat de vidre.

Amb 25 metres de finestretes blanques, la Casa Batanero és la que ostenta la façana més ample. En un principi, eren els habitatges dels pescadors. Les arcades feien l’ample d’un rem per poder desar les barques en cas de mal temps. D’altres finestres evidencien la influència d’ultramar, amb vidres de colors.

Tribunes amb vidre de la Casa Batanero. Segon itinerari per A Coruña

A l’extrem dret destaca la Casa Rey, un habitatge modernista projectat el 1911 per Julio Galán Carvajal, arquitecte d’Oviedo. Observa la decoració de ferro, executada per la prestigiosa foneria Wonenburger.

A Coruña. Galícia
Elegància modernista.

Si les cervicals t’ho permeten, mira amb deteniment els plafons vitrificats (per cert, has vist que un d’ells l’han posat capgirat?) així com el ràfec del sostre.

Decoració modernista a la Casa Rey. Segon itinerari per A Coruña

L’heroïna

Entrra a l’espaiosa Praza María Pita. Al centre hi ha l’estàtua d’aquesta heroïna que al segle XVI s’enfrontà a l’armada anglesa del pirata Drake. Durant el dia, una flama crema en el seu honor.

Escultura a María Pita.
Una dona ben valenta.

Domina la plaça el Palacio Municipal, edifici modernista, seu de l’Ajuntament. Les quatre senyores de la façana representen les províncies gallegues.

Façana del Palacio Municipal. Segon itinerari per A Coruña
Les senyores províncies.

La Rúa Riego de Agua és potser de les més típiques i amb més ambient i botigues de la ciutat. Aquest nom el trobaràs també en altres poblacions i es donà als carrers on discorria l’aigua de les fonts, de les clavegueres o dels abeuradors del bestiar. Aquí nasqué l’escriptora Emilia Pardo Bazán.

El mateix carrer pren més endavant el nom de Rúa Real, una de les més antigues entrades a la ciutat. Passejant podràs veure interessants habitatges, la majoria amb les imprescindibles galeries de vidre. Però nosaltres tombarem per la Rúa Bailén. Continua per San Nicolás fins a la plaça i l’església barroca del mateix nom. Els comerços aquí ja tenen un altre aire.

Antic comerç abandonat. Segon itinerari per A Coruña
Vells comerços oblidats.

El primer modernisme

A la plaça destaca una casa profusament decorada (potser massa i tot). L’arquitecte cubà Ricardo Boán va ser un dels que van introduir el modernisme a la ciutat. Moriria dos anys després de projectar aquest habitatge, que un no sap si dir si li agrada o el troba massa estrany.

Tribuna en una casa modernista. Segon itinerari per A Coruña
Modernisme abarrocat.

Per altra banda veient les contrastades coloraines d’un gust més que discutible, no estic molt segur que la restauració hagi estat gaire rigorosa.

Decoració profusa sota un balcó modernista.
Era així o l’han restaurat amb massa cura?

La planta baixa i el primer pis van ser pensats per a un comerç, per això hi ha una distribució diferent. L’ús de maó vist era una novetat en aquell temps.

Porta modernista. Segon itinerari per A Coruña
Entrada senyorial.

Homenatge a l’humor

Tot seguit, continuant aquest segon itinerari per A Coruña i tomba per la Rúa San Agustín i arribaràs a la curiosa Praza do Humor. Aquest espai projectat el 1990 per l’artista Siro vol ser un homenatge als grans humoristes, especialment als que han tingut alguna cosa a veure amb Galícia.

Assegut en un banc de pedra tens a Castelao. Aquest fill d’emigrants que volien que fos metge, va descobrir la seva afició per la caricatura a Argentina i en tornar, va tenir una prolífica vida com a dibuixant i molt activa políticament.

Escultura del caricaturista Castelao.
L’humor prenent la fresca.

Al seu davant, en un altre banc s’asseu Álvaro Cunqueiro, escriptor gallec de qui no veig molt clara la seva relació amb l’humor.

Escultura d'Álvaro Cunqueiro assegut en un banc de pedra. Segon itinerari per A Coruña
Un descans de pedra.

Repartits per tota la plaça, tenim els busts d’altres escriptors, com Vicente Risco, molt compromès políticament i gran defensor del gallec.

Bust de l'escriptor Vicente Risco. Segon itinerari per A Coruña
He vist fotos i tampoc era guapo.

I dibuixats a terra, com si fos un paper, hi ha personatges reals i de ficció: Mafalda, Cervantes, Laurel i Hardy, Carpanta, Chejov, Poncela i molts més. A més, una curiosa font representa el Gatipedro, un gat inventat per Cunqueiro, que entra de nit a les habitacions dels nens i fa que es pixin al llit.

Font amb una escultura del Gatipedro. Segon itinerari per A Coruña
El gat pixaner.

Pareguts raonables

A continuació, aixeca la vista al costat obert de la plaça per veure el sorprenent mercat de San Agustín, construït el 1932. Cap dels dos arquitectes responsables (Tenreiro i Rey) havien fet mai res semblant. En aquesta obra funcional i innovadora utilitzaren el formigó, material que tot just començaven a fer servir els enginyers. Aquesta construcció té una més que sospitosa semblança amb Les Halles de Reims, construït pocs anys abans.

Mercat de San Agustín. Segon itinerari per A Coruña
Podria passar per una església.

Per acabar, dona una ullada a la Rúa Pío XII. Sé que no t’agrada aquesta mena d’edificis, però tot i això et demano que observis especialment el del número 1. No trobes que sembla una reinterpretació de les típiques galeries que has vist al principi del recorregut?

I ara mira els altres blocs que hi ha al mateix carrer. Tots amb porxades i amb un mateix estil, imagino que de la mateixa època de quan es va fer el mercat (també contemporani del Papa que dóna nom al carrer).

Bloc d'habitatges. Segon itinerari per A Coruña
Com un quadre cubista.

Fins aquí aquest segon itinerari per A Coruña. No et perdis la propera ruta per l’eixample corunyès!

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerariveure el mapa

Saber més

Altres indrets de Galícia

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).