Julià no és al juliol

Sant Julià d’Alfou (Vallès Oriental).

El nom Julià ve de lluny. Dels romans de bon bressol. Julià, Juli i Juliana —com la sopa—, provenen del mateix lloc. I juliol també, ja que es diu així en honor a l’emperador Juli Cèsar. De sants —verídics o no— que es diguin Julià, n’hi ha per avorrir. Però ara ens ocuparem d’un que el van degollar. Vaja, t’he avançat el final!

Sexe? No gràcies!

La llegendària vida d’aquest xicot no l’hauria pogut imaginar millor ni el guionista de Falcon Crest. Va néixer en algun punt de l’actual Turquia al segle III, suposadament de família cristiana i ben apanyada. Els seus pares el van fer casar, perquè ell no semblava tenir-ne intenció.

Trià una noia, la Basilissa, que tampoc estava per la labor i de mutu acord decidiren no deixar-se arrossegar per les luxurioses temptacions del cos. En morir els pares d’ell, els va caure una herència que ja la voldria jo. Però ells la dedicaren a convertir casa seva en un hospital —ves a saber com era de gran aquesta mansió.

Rajola amb la data 1898.

Una parella estimada

Però vet aquí que l’emperador Dioclecià decretà perseguir tot cristià que es posés pel davant i, després de fer mil bretolades a en Julià, li tallaren el coll. A partir d’aquell moment se’l representa amb una espasa i una palma, símbol del martiri que va patir.

De la Basilissa hi ha qui diu que també va acabar de mala manera i altres diuen que va morir de gran. El cas és que ella ha quedat eclipsada per la figura del seu marit, tot i que sovint se’ls representa junts.

A l’edat mitjana, aquesta parella gaudí de gran devoció. A Catalunya hi ha nombroses esglésies dedicades a sant Julià, com Sant Julià d’Alfou —o de Fou—, pertanyent al municipi de Sant Antoni de Vilamajor, que ara et proposo visitar.

Aquarel·la de l'església de Sant Julià d'Alfou, dins el municipi de Sant Antoni de Vilamajor, al Vallès Oriental

Sol diví

Malgrat que ara es troba envoltada d’una urbanització, en temps pretèrits gaudia de bones vistes. Tot i que documentada al segle XI, el que ens ha arribat és el resultat de successives remodelacions realitzades durant quatre segles.

Una de les ampliacions va tenir lloc al segle XVII. Ho pots veure a la senzilla portalada on hi ha un poc freqüent timpà amb uns relleus radials. És probable, penso jo, que al mig hi hagués una desapareguda mènsula amb una desapareguda imatge. Si és així, els raigs servirien per magnificar la figura.

Timpà de l'església de Sant Julià d'Alfou, Vallès Oriental

Especulant teories

Cas contrari, és a dir, si aquest fos l’aspecte original, aquests raigs —suposicions meves— poden tenir a veure amb la simbologia solar, ja que sembla com un sol que es pon. Cal tenir en compte que, com és habitual, la porta es troba orientada a ponent i que a les Escriptures Jesús és considerat el sol de justícia. Aquesta expressió la pots llegir al llibre de Malaquies, en referència al dia del judici final.

Una altra teoria —meva i sense cap fonament—, és que en aquell temps, Julià va haver de compartir protagonisme amb sant Jaume, a qui se li dedicà un altar barroc poc després de fer la portalada. Feia temps que Jaume arrasava a les llistes de popularitat. Les nombroses i infundades llegendes escampades per l’església amb finalitats de màrqueting, van ajudar molt. El símbol de l’apòstol és la petxina i vés a saber si no estarà tot relacionat!

Reixa d'entrada a l'església.

La petxina venerable

Una tercera teoria, probablement la més encertada és que aquesta forma radial sigui una evolució de la petxina. El cristianisme adoptà paraules i imatges que ja existien, transformant-les en benefici propi. Explica la mitologia grega que quan Venus nasqué de l’escuma del mar, una gran venera —és a dir, una vieira— la va portar flotant fins a terra ferma. La noia es va convertir en una bandarra, que s’ho muntava amb el primer que passés. D’aquí ve la paraula venèria per designar les malalties de transmissió sexual.

En els primers temps del cristianisme, la venera s’utilitzava profusament a les tombes. Aquesta tradició era una herència pagana en què la petxina emmarcava el cap del difunt, especialment en persones venerables. El cristianisme, molt hàbil en fagocitar idees alienes, va apropiar-se d’aquest símbol per a aixoplugar Crist, Maria i els sants, ja que també tenia una relació molt directe amb el nou naixement cristià.

Campanar de Sant Julià d'Alfou, Vallès Oriental

Curiosament, la festivitat de Julià no és al juliol, sinó al gener. En canvi, la de Jaume sí que té lloc al juliol. Així que la vila celebra dues festes majors, la d’hivern i la d’estiu. I tots contents.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).