Pietat fabril

La capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora (Osona).

El 1987, després de més d’un segle d’activitat, tancava la fàbrica de filatures Guixà a Sant Quirze Besora. L’igualadí Josep Guixà, després d’haver muntat una indústria a Igualada i una altra a Manlleu, el 1860 n’obria una tercera en aquesta població osonenca aprofitant la força motriu del riu Ter. Considerada com a la primera fàbrica de filatures de la península, canviaria diverses vegades de denominació i propietaris, però sempre estaria orientada al sector tèxtil.

Capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora. Detall dels vitralls de les finestres.

La patrona

L’empresa, ben propera al nucli urbà, arribà a donar feina a més de tres-centes persones, tot i que mai va tenir una colònia com és comú en aquest tipus de fàbriques. No obstant això, a més de la casa de l’amo i la de l’encarregat, s’hi bastí una curiosa capella en un dels extrems del recinte, a la vora del riu. Dedicada a la Mare de Déu de Montserrat va ser edificada poc després que el papa Lleó XIII -1881- proclamés la Moreneta com a patrona de les diòcesis de Catalunya.

Capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora. Detall de la barana de ferro.

La llegenda

Explica la tradició que, quan a Barcelona s’assabentaren de la mort de Jesús, alguns fidels van viatjar per consolar a la Verge. Agraïda, ella els va dir que, tan aviat com fos possible, els enviaria algú a predicar per terres barcelonines. Dit i fet, l’apòstol Pere – o Pau segons altres versions-, vingué cap aquí portant com a obsequi una imatge de la Verge. Però no et pensis que era una imatge qualsevol. Aquella talla l’havia fet Lluc qui, a més de ser metge i evangelista, sembla que tenia la ma trencada com a escultor i pintor.

La imatge era popularment coneguda com La Jerosolimitana, que vol dir, de Jerusalem, però també com a Moreneta, que significa mora perquè procedia d’aquelles terres. Insisteixo, això és el que diu la llegenda. Quan al segle VIII els àrabs arribaren a les costes catalanes, el bisbe de Barcelona va fer amagar la talla al massís de Montserrat. Un segle més tard, tot tornava a la normalitat, però ningú recordava on era la imatge. Tanmateix, ella va fer mans i mànigues per tal de ser descoberta per uns pastorets de Monistrol.

Vitralls circulars amb decoració orientalista.

A la vora del riu

Sense indicacions i amagada per un dens bosc de bambú, teixos, sequoies i xiprers, la capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora se situa en un angle al final d’aquest peculiar espai. L’entrada, poc visible des del carrer mostra el nom escrit artísticament a mà. Només accedir, un petit rètol indica “Estimem l’entorn“, advertint a la persona visitant de respectar l’indret. Al costat del camí que baixa, hi ha un sant Jordi esculpit a la soca d’un arbre. Malgrat la improbable existència d’aquest llegendari personatge, la veneració s’estengué arreu del món com a símbol de la lluita contra el mal. Fins que el 1969 Pau VI el va retirar del circulació per manca de veracitat. Així i tot, la devoció popular no ha decaigut.

aquarel·la amb una vista de la capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora.

La Moreneta

La construcció, amb forma triangular, mitja coberta i oberta per la part frontal, aixopluga una curiosa i eclèctica barreja d’elements decoratius i pietosos. Sota d’unes arcades amb arabescos, hi ha baranes de ferro colat, escales, vitralls d’inspiració d’ultramar, una petita làmpada de sostre, l’altar i, dins d’una cavitat, la Moreneta amb les muntanyes de Montserrat en relleu. Dessota, una pintura mostra Crist entre dos àngels músics que em resulten vagament familiars, com els d’algunes taules gòtiques. De fet, la pintora i restauradora Montserrat Vila de Roca en va fer uns pràcticament idèntics. Nascuda a Roda de Ter, aquesta artista decidí recuperar la manera de pintar dels grans retaules medievals, reinterpretant obres d’aquella època.

Altar pintat amb la imatge de Crist entre dos àngels tocant instruments.

Eclecticisme decoratiu

El paviment de mosaic hidràulic i un arrimador de rajoles protegeixen i decoren la part inferior. Els vitralls del costat esquerre són simulats i incorporen fotografies antigues i records de la muntanya santa. Finalment, a la part exterior, una majòlica mostra sant Jordi matant el drac. Penso que probablement data de principis del segle XX. Para atenció a l’acolorit drac que combina amb el plomall que corona l’elm del genet. Per cert, m’ho sembla a mi o el rostre del sant em recorda molt al del rei Alfons XIII?

Plafó ceràmic amb la imatge de sant Jordi matant el drac.

Observa també el gran rètol on, escrit en un català antic, ens indica que es tracta d’un “Homenatje a la Verge de Montserrat“. Recorda que el català no es va normalitzar fins a la publicació el 1918 de la gramàtica catalana redactada per Pompeu Fabra i Poch. En una minúscula placa metàl·lica damunt del rètol es pot llegir la data 1956, quan el conjunt va ser restaurat.

Arrimador de ceràmica amb motius vegetals en relleu.

Devoció popular

El recinte és primorosament cuidat i mantingut per la feligresia, que hi posa flors constantment. Un parell de bancs de pedra -en un altre temps havien estat de fusta- completen el conjunt. Antigament, cada vint-i-set d’abril, festivitat de la Mare de Déu de Montserrat, se celebrava una missa i en acabar, es repartia coca i xocolata entre les persones assistents. La capella de Montserrat de Sant Quirze de Besora se salvà de miracle -mai més ben dit- de les destrosses de la Guerra Civil.

Fotografies antigues del santuari de Montserrat.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer de la Foradada. Sant Quirze de Besora

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

  1. Continuo admirant les belles imatges que ens aportes. L’aquarel·la inicial és una preciositat. Gràcies per compartir.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).