Ocell de pas, posa-li el llaç

Què signifiquen les rajoles de la dona i l’ocell lligat?

Has somiat mai amb ocells? Ocells dins una gàbia, ocells volant, un ocell a la mà… Al segle VIII visqué a l’Iraq el musulmà Muhammad Ibn Sirin a qui se li atribueix haver escrit un llibre sobre la interpretació dels somnis. Aquest erudit afirmava que si ets una noia soltera que veu ocells al seu somni, és que et casaràs amb un home gran i ric. En canvi, si veus un ocell lligat, és un indicatiu de la teva situació actual i de les restriccions que t’allunyen de les teves esperances.

Rajola d'oficis de la Biblioteca Museu Víctor Balaguer de Vilanova i la Geltrú.
Biblioteca Museu Víctor Balaguer. Vilanova i la Geltrú.

La passió

Continuant amb ocells lligats, ens plantem al segle XVI. Per una banda, Teresa de Jesús deia que “si a un ocell lligat per dotze fils se n’hi tallen onze, però n’hi queda un de sol, l’ocell no vola“. Per l’altra banda, sant Joan de la Creu afirmava que “Tant se val que l’ocell estigui lligat a un fil o a una corda! Per molt subtil que sigui el fil, l’ocell quedarà fermat mentre no aconsegueixi tallar-lo per volar“.

La comparació de les aus amb les ànimes ve de molt lluny. En grec, el mot ocellornis— ve a dir missatge del cel i també presagi. És l’únic animal que enllaça el cel i la terra i, per tant, alguna cosa divina deu amagar. Pot simbolitzar l’ànima i la immortalitat, el desig d’elevació i de transcendència. Tingues present que els àngels es representen amb ales, com els ocells. En conseqüència, lligar un ocell ve a ser com lligar l’esperit que portem dins.

Rajoles de la dona i l’ocell de la Casa Museu Santacana de Martorell.
Casa Museu Santacana. Martorell.

L’ànima

Al llarg de la història no són poques les representacions de la Mare de Déu amb un ocell. I no em refereixo al colom, símbol de l’Esperit Sant.

Fent una cerca a les xarxes t’adonaràs que són nombroses les imatges de la Verge amb l’infant subjectant una au o bé jugant amb ella mentre té el pobre animal lligat d’una pota. Aquesta imatge tan freqüent fou introduïda per l’orde franciscà, influenciada anteriorment per les pintures toscanes.

Els significats poden ser diversos. En primer lloc, pot simbolitzar l’ànima de la persona pecadora salvada per Jesús. En segon lloc, si l’ocell és una cadernera, cal recordar que en la iconografia medieval era símbol de l’eucaristia i passió de Crist. És a dir, que ens està recordant que Jesús ha nascut per morir.

L’infant aferrant l’ocell, pot al·ludir a un dels suposats miracles que Jesús va fer a la infantesa. L’episodi, narrat a l’evangeli apòcrif del Pseudo-Tomàs, explica que Jesús modelava ocells de fang als quals després insuflava vida i els feia volar.

El professor belga Didier Martens comenta el simbolisme de l’ànima atrapada per Jesús, a causa del poder captivador de la Paraula. Altres teories asseguren que és un presagi de la mort i resurrecció de Crist. La raó pot ser deguda al fet que la cadernera s’alimenta de plantes espinoses, com els cards i l’imaginari cristià l’associava a la corona d’espines de Jesús.

Rajoles de la dona i l’ocell de la Casa Museu Santacana de Martorell.
Casa Museu Santacana. Martorell.

L’amor

Així mateix, el cant dels ocells, considerat com un himne natural, estava relacionat amb els temes amorosos cantats pels joglars. Fes ara una altra cerca a internet sobre “pintura de noia amb ocell” —o “lady with a bird” o bé “dama con pájaro”—. Et sorprendràs de la quantitat de pintures de tots els temps que mostren una figura femenina amb un ocell damunt la mà o, fins i tot, agafant-lo fortament amb les mans.

Al segle XIX, el pintor francès Louis Michel van Loo executà com a mínim, un parell de retrats d’una dona amb un ocell. Un d’ells, porta l’obvi títol de ‘Dama amb un ocell’. En ell es veu una noia jove mirant directament l’espectador que sosté amb la mà una cadernera per les potes, mentre aixeca eloqüentment el dit de l’altra mà. Sembla evident que la senyora està advertint-nos d’alguna cosa. Potser, l’ocell aquí representa el marit o promès que ella té dominat.

El joc

Cap al segle XVI proliferaren els dibuixos al·lusius a les edats de l’home. Generalment, la infantesa es figura amb un nen que té un ocell lligat o engabiat. Quan és una nena, té a veure amb les monges novícies que s’han consagrat a una vida espiritual.

Fins i tot he trobat una pintura etrusca —segle IV a.n.e.— on es veu un nen amb un ocell lligat amb un cordill. Així mateix, al segle XVIII Rubens va fer tot un seguit de gravats sobre infants. Un d’ells presenta dos germans, el més petit dels quals duu, no cal dir-ho, un ocell lligat amb un cordill.

Rajoles de la dona i l’ocell de la Casa Museu Santacana de Martorell.
Casa Museu Santacana. Martorell.

Les rajoles de la dona i l’ocell

Segurament has vist en alguna ocasió el que es coneix com a rajoles d’oficis. En realitat, no tot són oficis, però aquest és el nom genèric que les han entaforat i aquí queda. Doncs bé, entre les moltes representacions de personatges que podem trobar, hi ha una que es repeteix sovint. Es tracta de la figura d’una dona que amb una mà sosté un fil al final del qual hi ha un ocell lligat. Per exemple, a la Casa Museu Santacana de Martorell en pots veure algunes. Curiós, no trobes?

En un principi, pensava que es podia tractar d’un costum de l’alta burgesia, que ja se sap que tenien —i tenen— les seves excentricitats. És possible que les rajoles de la dona i l’ocell tan sols captin aquest estrany passatemps. Fins que, de casualitat, vaig trobar la descripció d’una arqueta amatòria, una deliciosa peça del segle XV que conserva la Fundació Mascort. Ens diu que en un costat hi ha representada una “dona amb un ocell a la mà, símbol de l’ànima de l’enamorat capturat per la seva dama“.

Costums diverses

Malgrat tot el que he comentat anteriorment, cal observar que a les rajoles de la dona i l’ocell, aquest és de bon tros més gran que una cadernera. Potser es tracta d’una grua, ocell valorat espiritualment per la seva lleialtat i perquè sempre vigila. Sobre aquesta au he llegit que, biològicament, les aus grans són més fidels que els ocells petits, que —molt llicenciosos ells— solen practicar la poligàmia.

Per si no en tens prou, cal recordar que, en l’etapa final d’ensinistrament d’aus per la caça, es lligava l’ocell amb una corda anomenada tralla per tal que s’acostumés a tornar a la mà del seu amo. I si vols una altra dada curiosa i ben trista, et diré que a Elx hi ha una confraria que cada any per Setmana Santa lliga tords —o estornells, segons la font— a la palmera tallada que transporten durant la processó. La idea és recrear, juntament amb altres arbres, l’hort on Jesús va pregar. Però per mi és, sense cap mena de dubte, maltractament animal.

En resum, què signifiquen les rajoles de la dona i l’ocell? Doncs mira, francament, no ho sé. És possible que representin un passatemps oblidat o bé són una metàfora del matrimoni. Si ho acabo esbrinant, t’ho diré.

Rajola d'oficis amb la imatge d'una dona agafant un ocell.
Museu Vicenç Ros. Martorell.

Influència oriental

Casualitats de la vida, navegant per les xarxes he descobert un plat xinès del segle XVII on es veuen dos infants. Un d’ells sosté un cordill on hi ha lligat un ocell. És probable que peces com aquesta arribessin a Europa on foren copiades una i mil vegades reinterpretades segons el gust occidental, sense saber què representaven.

També he llegit que, actualment, a la Xina és costum treure a passejar els ocells en gàbies. Com que les gàbies i els ocells són cars, és un entreteniment no apte per qualsevol butxaca. De fet, aquesta tradició es remunta a l’època de la dinastia Qing —segle XVII— i ho practicaven els emperadors per tal d’entretenir-se.

I si no en tens prou, els pescadors xinesos utilitzen un sistema remunta a molt de temps enrere. Per capturar els peixos fan servir cormorans als quals lliguen una corda al coll per tal que no s’empassin la captura. Quan ja han pescat prou, els deslliguen perquè per fi puguin menjar.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: Casa Museu Santacana. Aigua, 1. Martorell

Saber més

2 comentaris

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).