L’erotisme que va passar la censura

Els relleus del Banco Vitalicio a Barcelona.

Per començar, en aquells dies foscos en què tot estava prohibit i qui manava es comparava amb Déu, regnava una moralitat espartana … Per segons què.

Relleus del Banco Vitalicio executats per Enric Monjo el 1950.

Un marquès amb passat obscur

En primer lloc, Salvador Samà, més conegut per Marqués de Marianao, va ser un polític lliberal que arribà a ser alcalde de Barcelona. El que no sempre s’explica és que pertanyia a una nissaga de traficants d’esclaus.

A mitjan segle XIX Samà fou un dels primers a construir al cobdiciat passeig de Gràcia, a la cruïlla amb la Gran Via. La mansió, coneguda com a Palau Samà, tenia de tot i no escatimà recursos per fer-la decorar pels millors artistes.

A continuació, la privilegiada ubicació no va aguantar l’especulació dels anys quaranta i va desaparèixer per edificar el que en aquella època es considerà l’edifici més alt de la ciutat: el del Banco Vitalicio. L’arquitecte Lluís Bonet, deixeble de Gaudí, el projectà el 1942 inspirant-se en el monumentalisme de l’escola de Chicago, que aquí mai ha agradat, però que representava molt bé l’esperit del règim polític d’aleshores. 

Relleus del Banco Vitalicio executats per Enric Monjo el 1949.

Noies provocadores

Enric Monjo, l’escultor oficial de l’entitat, és l’autor dels desvergonyits —per l’època— relleus de la façana. Per exemple, de les tres noies de l’esquerra, una agafa el que sembla una collita de blat, l’altra un farcell de fruita i la del mig mostra les seves virtuts. Clar que la de la fruita duu una brusa que ho marca tot. I ja no dic res de la figura que sobrevola les noies, que està ben a la fresca, tal com va venir al món. Podria ser una al·legoria de les edats de la dona.

Seguidament, el conjunt de la dreta mostra les tres Gràcies, filles de Zeus: la bellesa, l’alegria i la fertilitat, segons el món grec i la castedat, l’amor i la bellesa pels renaixentistes, que correspondrien també a la verge, l’esposa i l’amant. En fi, per a tots els gustos.

Aquarel·la amb una vista de la cruilla entre la Gran Via i el passeig de Gràcia.
Gran Via amb passeig de Gràcia.

Cultura i feina

Finalment, a mitja façana de la Gran Via, hi ha uns altres relleus del Banco Vitalicio. En aquesta ocasió es tracta de nens —ni una sola nena—, també tal qual vingueren al món, que representen lescultura, la pintura, la literatura i la música. A la façana del passeig de Gràcia, els nens simbolitzen la indústria, la pesca, l’agricultura i la ramaderia.

Totes dues escultures duen la signatura Ll. i M. Oslé. Es tracta de Llucià i de Miquel Oslé i Sáenz de Medrano, prolífics escultors nascuts a Barcelona respectivament el 1880 i el 1879. Ambdós germans treballaren conjuntament i feren una bona estesa d’obres per tot el país.

El talent dels xicots es manifestà de ben petits i tots dos entraren a treballar al taller dels germans Bofill. Guanyaren diversos premis, especialment amb escultures que, tot i no ser innovadores, representaven la crua realitat social com la pobresa. Perquè et sonin una mica més, tenim per exemple, el fris del monument a Verdaguer a Barcelona, diversos personatges a la font de la plaça d’Espanya i també a la plaça de Catalunya. 

Amb el nou règim, hagueren de canviar de temàtica i passaren a fer obres religioses, com l’escultura de la Verge de la Mercè enfilada a la cúpula d’aquesta coneguda basílica de Barcelona. Durant la dictadura, amb la qual simpatitzaven, aprofitaren la situació per aconseguir tota mena d’encàrrecs, com diversos busts del general. A pocs metres d’aquí, a la cantonada de la Gran Via amb el carrer Balmes hi ha la seu de l’Institut Nacional de Previsió, projectat també per Lluís Bonet el mateix any 1942, on hi ha unes grans escultures dels germans Oslé.

Relleus del Banco Vitalicio executats per Miquel i Llucià Oslé.

Censura femenina

El nou model de dona que volia la dictadura era la d’una persona posada al servei de l’home, sense iniciatives de cap mena. De fet, el catolicisme imperant ja era el que volia, un ésser destinat a procrear i tenir cura de la casa i de la família. Així doncs, tot allò que fos contrari als valors de la religió catòlica, havia de ser prohibit.

De la mateixa manera, la pornografia o la “literatura disolvente” foren declarats il·lícits. Els censors, sense tenir clar quin era el límit, gaudien d’un poder quasi absolut que motivà interpretacions molt particulars i diferents. L’amiguisme era un dels motius que es passessin per alt determinades obres. Tanmateix, resulta ben sorprenent que els relleus del Banco Vitalicio, passessin les aprovacions de l’estricta censura regnant en plena dictadura.

Finalment, el 2009 l’edifici passà a ser propietat del grup Generali. A la façana que fa xamfrà hi ha el darrer relleu del Banco Vitalicio que, mira tu per on, representa un lleó custodiant una caixa de cabals. Casualitats de la vida, és molt similar al logotip de l’actual companyia d’assegurances.

Escultura d'un lleó custodiant una caixa de cabals.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: passeig de Gràcia, 11. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).