Cistella de fruita feta amb pedra en un jardí de Vilassar de Mar.

Jo també rego el meu hortet…

Les cases de cós a Vilassar de Mar (Maresme).

Va haver-hi un temps en què les coses van començar a anar millor i els pescadors de Vilassar de Mar es van poder construir cases com cal. Això passava al segle XVIII.

Tanmateix, fins a mitjans del segle XX, abans no van arribar tècniques constructives més innovadores, l’anomenada ‘casa de cós’ o més ben dit ‘casa d’un cós’, va ser el model de construcció més extés per la comarca del Maresme.

Aquesta tipologia d’habitatge coincideix amb una important etapa d’expansió iniciada al segle XVII.

Cases de cós al carrer dels Balcons de Vilassar de Mar.
Carrer dels Balcons.

Totes les cases tenien la mateixa estructura: planta baixa i una eixida amb safareig. Generalment tenien una mateixa amplada, probablement determinada per l’ample de les bigues.

Les façanes s’orientaven de cara a mar per aprofitar al màxim els beneficis del sol.

Banc de pedra i rajoles al carrer Sant Sebastià de Vilassar de Mar.
Carrer Sant Sebastià, 26.

A l’altre costat del carrer cada casa tenia el seu hort, on collien el necessari per a la seva subsistència. A continuació, amb la vinguda dels rics estiuejants barcelonins, les cases es van guarnir amb motius noucentistes i modernistes i molts horts es van convertir en bonics jardins.

Fins que l’especulació els va anar enterrant sota els fonaments de noves cases.

Aquesta és la raó de què diversos carrers presentin una homogeneïtat de façanes a la vorera de muntanya, on precisament trobem les cases de cós de Vilassar de Mar. Finalment, a la banda de mar el que hi ha és una barreja d’estils, al lloc on antigament els pescadors regaven el seu hortet.

Jardí del Carrer de Sant Sebastià.
Carrer de Sant Sebastià, 26.

Noucentisme al jardí

Per exemple, al carrer de Sant Sebastià encara podem veure el darrer d’un d’aquests romàntics espais, amb un estany i bancs decorats amb ceràmica blanca i blava.

Es tracta del jardí de Can Sust, delimitat per unes columnes amb cistelles de pedra plenes de fruites. A l’altra banda del carrer tenim la casa noucentista que va fer aixecar Felicià Sust i Vives, capità de vaixell i pioner de la fotografia a Vilassar de Mar.

Observa, per exemple, que tant la barana del balcó de l’habitatge com les reixes del jardí presenten un mateix motiu. No obstant això, l’edifici és el resultat d’una important reforma duta a terme el 1920.

Cases de cós a Vilassar de Mar

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer Doctor Masriera, 29. Vilassar de Mar

Saber més

Rutes per Vilassar de Mar