Sant Martí de Montnegre.

Explorant la muntanya fosca

Avui literalment ens perdrem per pistes, amb la moto (o la bici o el 4×4) en aquest itinerari pel Montnegre. O coneixes bé aquesta muntanya o no saps on aniràs a parar, que és el que m’ha passat a mi. No queda clar si el nom si ve de la pedra fosca que cobreix el terra o bé de la densitat del bosc. Tant és: és un lloc per sentir-te com Indiana Jones.

Roca-Rossa
Roca Rossa.

El monestir oblidat

Prenem la BV-5122 i al cap de poc de sortir de la població un senyal ens indica a Hortsavinyà cap a l’esquerra. Després d’un revolt la carretera s’enfila. Hem de seguir les indicacions del monestir Roca Rossa. És al costat d’un camp d’esports.

Aquesta malmesa construcció té més de 900 anys. Va viure una època d’esplendor i ara només queda una part de l’església de Santa Maria i d’una masoveria. Actualment ha estat “restaurada” amb un dubtós encert.

Tornem fins al primer revolt, on comença una pista que seguirem. Cal guiar-se pel sentit comú i no deixar mai la pista més ampla. Quan trobeu uns contenidors metàl·lics soterrats gireu a l’esquerra. Després anireu veient indicadors a diferents masos i també a Hortsavinyà, que és on anem.

Pany de l'església de Santa Eulàlia. Itinerari pel Montnegre.
Santa Eulàlia d’Hortsavinyà.

Sant Llop

Arribem a l’església de Sant Llop d’Hortsavinyà, també anomenada de Santa Eulàlia, que arribà a dependre de la seu de Girona. Tot i que està documentada del segle X, el que veieu és el resultat de posteriors modificacions.

Tornem pel mateix camí uns 350 metres per continuar la pista que porta a Can Pica. En un revolt trobem un antic forn on es coïen les pedres fins a calcinar-les. En acabat es trencaven, es bullien i finalment es convertien en calç.

Forn de calç d'Hortsavinyà. Itinerari pel Montnegre
Forn de calç.

La pista cada vegada s’endinsa més i més dins el bosc. Passareu pel coll de Can Benet on el camí es bifurca. Prenem el que baixa a mà dreta, cap a Sant Celoni.

En un parell de quilòmetres arribem a la font de la Brinxa, un indret especialment humit i evocador.

Font de la Brinxa. Itinerari pel Montnegre
Font de la Brinxa.

Sant Martí

Donant voltes i més voltes arribem a l’església de Sant Martí, des d’on gaudirem d’unes esplèndides vistes del Vallès Oriental.

Església de Sant Martí. Itinerari pel Montnegre
Sant Martí de Montnegre.

Es té constància del castell de Montnegre des del segle XIII. Avui resten tres pedres i mitja a la vora de l’església.  Per cert, hi ha un estira-i-arronsa amb un altre Montnegre a València. Allà hi va viure Joanot Martorell, autor del llibre Tirant lo Blanc. Aquí visqué Martí de Gualba, que sembla que va comprar el manuscrit i afegí uns quants capítols.

RPer acabar aquest itinerari pel Montnegre, reculem uns metres, fins on hi ha una petita esplanada per aparcar. Seguim la pista avall, avall i avall (uns 6 km) fins a entrar a una urbanització, creuar l’autopista i arribar a Sant Celoni.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Distància: ruta linial de 30 km

Saber més