La Galeria Nacional de Praga (Veletržní palác).
De Praga ja he parlat prou. Però, si per una d’aquelles, us sobra un matí en aquesta meravellosa ciutat (malgrat que els habitants sembla que tot ho mengin amb vinagre) i no sabeu què fer, us recomano una visita a la Galeria Nacional de Praga.
Un museu? Uf, quin avorriment! De veritat que no, que us dic que paga la pena.
L’avantguardista edifici de 1928 segurament us semblarà espantós, però l’interior és una altra cosa. Aixequeu els ulls per contemplar l’immens vestíbul que s’enlaira set pisos pintats de blanc immaculat, on podreu veure interessants obres del segle XX. Potser no les més conegudes, però, si seleccioneu una mica, us compensarà.
L’epopeia
Això no obstant, l’absolutament imprescindible ho trobareu a la planta baixa. Es tracta d’una monumental obra poc coneguda aquí: “L’epopeia eslava” d’Alfons Mucha.
Aclariment: no he posat cap fotografia d’aquesta obra perquè no van quedar bé, però us compenso amb d’altres del mateix museu.
Aquest artista i il·lustrador txec se’n va anar a París el 1887, on va canviar el nom per Alphonse, potser més ‘xic’. Va tenir la gran sort de fer un cartell per a l’actriu Sarah Bernhart que va ser un èxit. A partir de llavors la seva carrera va ser imparable.
Segurament haureu vist els seus cartells modernistes amb noies de mirada malenconiosa, cabells al vent i rodejades de flors i sanefes encara més florides. Fins i tot dissenyà el paper moneda quan Txecoslovàquia s’independitzà després de la Primera Guerra Mundial.
Però l’artista, que era molt patriota, tenia un somni: descriure la història dels pobles eslaus en una sèrie de 20 pintures de mides descomunals que va donar a la ciutat de Praga.
Durant 16 anys va crear aquesta glorificació de les arrels eslaves, que, barrejant mitologia, religió i història, explica el naixement d’aquest poble al segle III i totes les vicissituds que va passar, fins a la fundació de la República Txeca, bandera americana inclosa.
Encara que no estigueu gaire interessats en aquests fets, us puc assegurar que quedareu bocabadats.
Ah, ja que hi sou, aprofiteu per fer una breu visita a aquesta part de la ciutat, menys coneguda, però igualment interessant.
INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: veure el mapa
Com arribar: des del centre de Praga preneu la línia C (vermella) del metro i baixeu a Vltavská. Veure el plànol.
Saber més
- Alfons Mucha: wikiwand.com
- Epopeia Eslava: bajoelsignodelibra.blogspot.com
- Galeria Nacional (Veletržní palác): ngprague.cz
En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent: