Casa Martí. Els 4 Gats. Passatge del Patriarca. carrer Montsió. Barcelona

Teixint a les parets

La Casa Martí, també coneguda per la taverna Els Quatre Gats.

Quan les monges del convent de Montsió de Barcelona van haver de tocar el dos, van traslladar l’església i el claustre pedra a pedra. Va quedar llavors un solar molt llaminer per a l’especulació.

L’empresari tèxtil Francesc Martí i Puig, ja tenia residència al Portal de l’Àngel. Però segurament va veure possibilitats als nous terrenys i encarregà a un jove Josep Puig i Cadafalch un edifici d’habitatges per llogar.

L’arquitecte va treure el millor de si mateix i va dissenyar un edifici neogòtic d’aire nord-europeu, que ara coneixem com a Casa Martí. Potser us sonarà més perquè als baixos va obrir la mítica taverna dels Quatre Gats.

Mènsula amb un personatge fumant i llegint. Els 4 Gats

Món tèxtil

Alguns detalls de l’esplèndida façana són una al·legoria a l’activitat del propietari. Entre les escultures, realitzades per Eusebi Arnau, veureu un cordill amb nusos al balcó, una noia fent puntes al coixí o uns fusos.

Tribuna decorada amb cordes i fulles a la Casa Martí. Els 4 Gats.

Eusebi Arnau va ser un escultor barceloní que va destacar en l’escultura aplicada a l’arquitectura. Potser us sona per les escultures del Palau de la Música, la Sagrada Família o l’Hospital de Sant Pau.

Mènsula amb una noia fent puntes al coixí a la Casa Martí. Els 4 Gats.

El fantasiós escut de la porta, a més dels fusos, sembla més aviat un mostrari tèxtil. I, ja posats a dir, potser la medalla fa referència a algun premi guanyat per l’empresari.

Escut amb motius tèxtils a la Casa Martí. Els 4 Gats.

El magnífic trucador de la porta emmarca una M (de Martí) dins un escut. La forja va sortir de les mans de Manuel Ballarín, que va col·laborar amb els arquitectes modernistes més importants.

Picaporta de la Casa Martí. Els 4 Gats.

Observeu les finestres de la Casa Martí i descobrireu mil personatges curiosos: dos nens muntats damunt de cargols, un genet que cau del cavall, un home fumant, caps fent ganyotes, dracs, …

Motiu heràldic en una finestra de la Casa Martí. Els 4 Gats.

Arreu és ple de fulles i flors. Em caldria l’ajut d’un naturalista per identificar-les correctament. I també un entés en simbolisme botànic, ja que cada flor tenia el seu significat.

Decoració profusa en una finestra de la Casa Martí. Els 4 Gats.

Idealisme vegetal

D’alguna manera, el modernisme cercava el paradís perdut, idealitzant la natura i recobrint tots els elements de motius vegetals. Una resposta a la industrialització que semblava voler prescindir de l’element decoratiu.

Al segle XIX es començaren a documentar fotogràficament diferents elements botànics, atorgant-los un simbolisme diferent a cada un. S’escriviren llibres i manuals i fins i tot hi havia mestres d’art que ensenyaven a dibuixar-ne.

La imatge de Sant Josep que veieu a la cantonada, és una reconstrucció a partir dels caps que es van salvar de les destrosses de la Guerra Civil.

L’original era obra de Josep Llimona, un altre dels grans escultors modernistes. No sabem si va ser primer l’escultura i després el nom del carrer. Sigui com sigui, davant la duplicitat amb un altre carrer, el van batejar com a passatge del Patriarca.

Escultura de Sant Josep realitzada per Josep Llimona. Els 4 Gats.

La mènsula que aguanta l’escultura, representa Sant Jordi enfonsant la llança pel ganyot del drac. Si mireu les diverses obres de Puig i Cadafalch, veureu que, en un lloc o altre, sempre troba la manera d’incloure aquest motiu.

Per a aquest arquitecte, que esdevindria president de la Mancomunitat de Catalunya, la figura de Sant Jordi estava molt lligada al sentiment nacionalista.

Conjunt escultòric amb Sant Jordi i el drac. Els 4 Gats.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer Montsió, 3. Barcelona

Saber més

Què veure a prop