Aquarel·la dels edificis de la urbanització Castillejos de Vilassar de Mar.

Joc d’ombres

La urbanització Castillejos a Vilassar de Mar (Maresme)

Va ser projectada el 1965 per l’arquitecte Carlos Marqués Maristany, que deu anys abans es va encarregar d’alguns edificis a Barcelona amb motiu del Congrés Eucarístic, mentre era director de l’oficina d’urbanisme de l’Ajuntament de Barcelona, que tot s’ha de dir.

Fotografia dels anys 70 realitzada per Studio FAJ de París. Cedida per Finques La Maresma.

Només per fer una mica de safareig, cal esmentar que Maristany s’havia casat el 1946 amb Pilar Sagnier Sentmenat, pertanyent a la llarga i important nissaga de marquesos i néta de Leopoldo Sagnier, germà del conegut arquitecte Enric Sagnier.

Maristany va construir també el local social d’Indústries Riva, al carrer d’Ausiàs March, 49, avui enderrocat.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar

Les obres les va realitzar Construcciones Castillejos, empresa dirigida per Antonio Castillejos Expósito, de qui no he trobat cap informació. L’empresa, amb seu social a Vilassar de Mar, es va dissoldre el 1978. Encara hi ha qui coneix el conjunt d’edificis com a ‘urbanització Castillejos’.

Aquarel·la dels edificis de la urbanització Castillejos de Vilassar de Mar.

El terreny, us ho podeu imaginar, era ocupat per camps de conreu i una indústria propera. Veient la planta edificada, imagino que el promotor no va aconseguir comprar les finques colindants, pel que hi ha algun carrer sense sortida i estrets passadissos de dubtós plantejament.

La gràcia radica en què, encara que el conjunt comprèn diversos blocs de diferents alçades així com habitatges unifamiliars, tot respira un mateix aire harmoniós.

Dibuix del projecte inicial, realitzat per Joan Vico Siles, arquitecte tècnic.
Cedit per Finques La Maresma.

La cuina del dimoni

Només desentona de mala manera una construcció que vol imitar una masia amb un absis neoromànic. Edificada als anys setanta, havia estat la discoteca ‘Cal Pere Botero’ -el propietari es deia Pere- que donava també cabuda a un restaurant d’alt nivell, que no va cuallar.

Sembla que la -mala- idea del promotor era desbancar el restaurant l’Atlàntida que estava començant a tenir molt d’èxit als baixos de l’edifici Falla. Per a decorar l’interior del local, va fer portar materials d’antigues construccions de l’Aragó. Actualment, la masia és un hotel.

Pel que sembla, la font d’inspiració de ‘Cal Pere Botero’, va ser ‘La Posada del Dimoni’, un peculiar restaurant de cuina empordanesa creat el 1969, amb seu al carrer d’Hercegovina de Barcelona i que tenia una peculiar decoració infernal.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar

Músics al carrer

Els carrers i edificis de la urbanització duien noms de músics, com Pau Casals, Isaac Albéniz, Joaquín Turina o Manuel de Falla.

El motiu ve donat per l’amistat que -en un principi- unia Castillejos amb Miguel Ferrer, gran amant de la música clàssica i fundador del restaurant l’Atlàntida. Per cert, el nom del local fa esment a la cantata que Falla va compondre basant-se en els textos de Verdaguer.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar

Pel que sembla, Enric Granados va passar una temporada a Vilassar de Mar, on va estar orquestrant l’obra ‘Goyescas’. A la vila ja existia un carrer Granados, així que sembla lògic que en aquesta urbanització no aparegui el seu nom.

Potser el tret identificatiu del conjunt són els mosaics geomètrics de color blanc i blau que recobreixen la majoria de façanes.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar

Mosaics d’autor

Però no podem perdre de vista un munt de detalls, com els característics fanalets de forja, les baranes, les gelosies. De manera especial cal destacar l’immens mosaic del porxo de l’edifici principal, tot un deliri de color que sembla mentida que no fem cua per veure’l, ja que podria ser la Capella Sixtina de la vila.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar
Vista sencera del mosaic sota el porxo de l’edifici Turina.

Després de consultar amb la família de l’artista puc confirmar que, tant aquesta obra com els mosaics que recobreixen els diversos edificis d’aquesta urbanització, es deuen a la mà d’Armand Olivé-Milián, un important mosaicista barceloní, a qui he dedicat diversos articles.

En aquest cas es tracta d’una obra de joventut, ja que va ser realitzada abans del 1965. Poc després, Olivé s’hauria d’incorporar a files per complir -durant dos anys- amb el servei militar.

El més característic d’aquesta obra són les figures que semblen dansar al voltant d’un foc. La filla de l’autor, m’ha comentat que es tracta d’una al·lusió al romiatge del Rocío. A mi personalment em fa pensar en el ballet ‘El amor brujo’ de Falla.

Sempre que passo pel davant d’aquestes construccions, algunes tristament malmeses per reformes posteriors, m’hi aturo per descobrir com la llum del matí o de la tarda es fa seves les parets i les hi dóna noves perspectives jugant amb les ombres.

Urbanització Castillejos a Vilassar de Mar

Agraiments

El meu sincer reconeixement a Josep Guarda de Finques la Maresma, de Vilassar de Mar, qui no només m’ha permés veure la seva increïble col·lecció d’imatges inèdites de la urbanització Castillejos, sinó que m’ha donat tota mena d’explicacions d’aquella època en què el seu pare s’ocupava de la gestió d’aquests habitatges. La seva aportació m’ha permés enriquir aquest article.

Així mateix, vull donar les gràcies a Gemma Oliver, filla de l’artista, qui m’ha confirmat l’autoria dels magnífics mosaics.

Finalment, agrair a Feliu Novell, historiador de Vilassar de Mar, qui està lluitant per declarar patrimoni aquest conjunt de mosaics, a fi que no es perdi cap més.

Fotografia dels anys 70 realitzada per Studio FAJ de París. Cedida per Finques La Maresma.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop