
Vigilant des del volcà
El Castell de Torcafelló de Maçanet de la Selva.
Uns 7 milions d’anys enrere, és a dir, abans-d’ahir, el terme on ara es troba Maçanet de la Selva bullia d’activitat volcànica. Va passar un temps fins que els ibers es decidissin a viure dalt de la xemeneia petrificada d’un volcà, que ara coneixem com turó de Sant Jordi. A continuació van venir els romans i sembla que el lloc també els hi va agradar.

Segles més tard, van aparèixer els senyors feudals i aquí s’instal·là un, que dominava el territori fins a Sils, Martorell (de la Selva) i Cabrera (al Cabrerès, Girona). S’hi van fer un castell com cal, damunt les restes romanes, que van quedar amagades fins fa ben poc. De fet, primer van aixecar la torre i després van anar construint patis, muralles i estances.

Però l’amor ja se sap que pot més que la guerra. Els senyors del castell es van emparentar amb una família de la plana i van tocar el dos, deixant als Torcafelló, la jurisdicció del recinte. Així que ara el coneixem com a castell de Torcafelló.

De castell a capella
A mitjans del segle XIII sembla que no devia fer falta protegir res, perquè el castell restà abandonat, fins que, dos segles més tard, s’aixecà damunt les runes, la capella gòtica de Sant Jordi que ara veiem.

Pugem a la teulada per a veure l’ampli paisatge que es domina. Podem entendre perquè van triar aquest indret per edificar el castell. La campana porta el nom i la imatge de la Verge de Montserrat, potser perquè sembla estar orientada cap a la muntanya santa. També duu la inscripció d’un soci del Taller d’Història de Maçanet qui la va apadrinar. Diuen que tocar la campana porta bona sort. Aquí queda.

La història continua i altra vegada el lloc va tenir un ús militar. Com que només quedava la capella, van aprofitar l’estructura per instal·lar una estació de telegrafia òptica a mitjans del segle XIX. Aquest enginyós sistema formava una xarxa de comunicacions de 800 quilòmetres que permetia enviar missatges ràpidament. Però va durar poc, ja que quedà obsolet per l’aparició de la telegrafia elèctrica.
Altra vegada el recinte restà abandonat, fins que, a finals del segle XX es van realitzar excavacions i tasques de manteniment.

INFORMACIÓ PRÀCTICA
Situació: veure el mapa
Saber més
- Castell de Torcafelló: tallerhistoriamassanet.cat
- El vulcanisme a Catalunya: gencat.cat
- El castell abans de la restauració, per J. Marquès
Què veure a prop
- Martorell de la Selva
- Maçanet de la Selva
- Estany de Sils
- Excursió pels boscos de Maçanet
- I si vols veure més castells, mira això
Bon Any rondaller!!!!!
Que durant el 2017 poguem seguir gaudint de les teves sempre interessants i sorprenents històries!
Salut
Moltíssimes gràcies i el mateix per a tu!
Tinc un munt de coses per explicar. El que em faria falta és més temps 😉