Un cim entre barris

Avui et proposo fer la curta i senzilla pujada al turó de Cerdanyola de Mataró que et permetrà gaudir d’unes vistes de 360° de l’entorn. Resulta difícil parlar d’excursió quan es tracta d’un itinerari de menys de dos quilòmetres, així que li direm passejada o potser descoberta. Perquè, tot i ser tant a l’abast, el lloc només és conegut per la gent de Mataró i, molt especialment, pels veïnat de les barriades properes.

Per començar, deixem el vehicle al carrer Galícia, davant del camp de futbol. Curiosament, la major part dels carrers d’aquesta zona tenen noms de poblacions del Maresme, excepte aquest. Et trobes als límits dels barris de la Llàntia i de Cerdanyola, el més petit i el més extens de Mataró respectivament.

Turó de Cerdanyola, Mataró, Maresme. Pal indicador del carrer de Galícia.

Amb vistes a l’autopista

En primer lloc, la ‘muntanya de la creu’, com es coneix popularment el turó de Cerdanyola, es troba encaixada entre aquests barris i l’autopista del Maresme. Un pulmó verd en un indret densament humanitzat. Inaugurada el 1969, l’autopista té el dubtós honor d’haver estat la primera de la península amb peatge.

Un camí s’enfila amunt i aviat es bifurca. Tot i que pots anar per qualsevol corriol, et recomano continuar tota l’estona pel de la dreta, que sembla una mica més ample i planer.

Seguidament, aniràs vorejant la muntanyeta entremig dels pins. Una de les diverses llegendes gregues sobre aquest arbre, explica que Pan, el déu dels pastors i Bòrees, el del vent del nord, estaven brandats d’una mateixa nimfa. Pitis, que així es deia la noia, va triar Pan. Enfurismat, l’altre pretendent l’estimbà per un penya-segat. La deessa de la terra es compadí d’ella i la transformà en un pi.

Hi ha una altra llegenda però és poc delicada d’explicar.

Aquarel·la del bosc del Turó de Cerdanyola de Mataró.
La pineda del turó.

Record d’ultramar

Una altra planta que veuràs és la figuera de pala o figuera de moro. Aquesta planta, com l’atzavara, les van portar els primers colonitzadors de Mèxic allà pel segle XVI. Tan bé s’adaptaren al nostre clima, que actualment estan catalogades com a plantes invasores perjudicials per a la flora autòctona. La seva erradicació és molt difícil i costosa, però ves per on, que, en el cas de la figuera de pala, un insecte està fent gratis la feina i està acabant amb aquesta popular planta.

El camí dóna la volta pel darrere de la muntanya i et permet veure un bon tros de la Serralada Litoral, amb el Montcabrer i el Burriac… I les urbanitzacions de carrers impossibles, que van colonitzant els espais verds.

Turó de Cerdanyola. Panoràmica de Mataró

A vol d’ocell

Continua donant la volta i veuràs el barri obrer de Cerdanyola on viuen més de trenta mil persones. Fins als anys vint del segle passat hi havia camps de conreu de secà i masies escampades. Amb la postguerra arribà una allau d’immigrants que la ciutat no va poder assimilar fàcilment. El pas del tramvia que venia d’Argentona afavorí el creixement descontrolat d’aquest barri, que prengué consistència.

A continuació sobrevolaràs el barri de la Llàntia, amb prop de quatre mil habitants. Els seus carrers plens de giravolts i amb pendents de vertigen, delaten una orografia on hi havia torrents. A continuació, quan arribis a una nova bifurcació pren un corriol que s’enfila ràpidament al cim.

El terra és ple d’una sorra molt característica al Maresme. És l’anomenat sauló i és el resultat de la descomposició de les roques granítiques per l’acció de l’aigua. La variada composició amb diversos minerals i la seva porositat, van crear un terreny idoni per al conreu de la vinya.

Arrels i sauló.

Dalt de tot

Un cop hagis arribat al cim, la vista és espectacular. Una creu de ferro damunt uns rocs marca una fita que va tenir la seva importància. A l’edat mitjana, aquest punt marcava els límits entre el castell de Mataró i el de Burriac. A causa de la seva visibilitat, també s’instal·laren unes forques per penjar els delinqüents. Tanmateix, era una manera de castigar i alhora donar exemple a qui estigués temptat de delinquir.

Creu del Turó de Cerdanyola, Mataró, Maresme

Mesurant la terra

Per acabar, encastat en una roca veuràs un senyal geodèsic. Es tracta d’un clau d’acer inoxidable. Forma part d’una extensa xarxa que facilita una alta precisió en la cartografia. El Sistema de Referència Terrestre Europeu 1989, o ETRS89 per les sigles en anglès reemplaça un altre sistema establert el 1950. La raó és que actualment estan vinculats amb els sistemes de navegació dels satèl·lits, fet que permet una precisió de menys d’un centímetre.

Senyal geodèsic. Mataró, Maresme.
Senyal geodèsic.

Finalment, baixa per qualsevol dels diversos corriols que hi ha i en un tres i no res tornaràs a ser al punt d’inici, donant per acabada aquesta passejada pel Turó de Cerdanyola de Mataró.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure a Wikiloc

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).