Museu al carrer (3)

Museu al carrer (3)

Seguim documentant més obres de Julio Bono que trobem pels carrers. 

Rentar-se les mans

Per començar, tenim que als anys cinquanta del segle passat, a Arenys de Mar es va fundar Exclusives Laie, una empresa dedicada al material de la construcció.

Els anys noranta s’edificaren nous blocs a la zona i sembla que la botiga va aprofitar per a renovar-se, encarregant a Julio Bono dos grans murals exteriors.

Mural ceràmic de Julio Bono amb un lavabo, a la façana d'una botiga d'Arenys de Mar.
Doedes, 48. Arenys de Mar.

El mural de l’esquerra, més de l’estil de l’artista, ens mostra un rentamans i un bidet. Al mig, un gran cercle sembla recordar un detall d’una cuina. La resta d’elements, presentats més esquemàticament, suggereixen també l’activitat de l’empresa.

Mural ceràmic de Julio Bono en una botiga de cuines i banys d'Arenys de Mar.
Doedes, 48. Arenys de Mar.

El plafó de la dreta, conté la denominació de la companyia i diversos temes fent referència a Arenys de Mar. Tenim la puntaire, unes barques de pescadors i l’església. En aquest cas, el tractament és molt més realista, pel que sospito que aquí l’artista no va tenir la mateixa mà lliure i va sotmetre la creativitat a la voluntat del client.

Obres de Julio Bono. Mosaic en relleu amb una puntaire, unes barques i l'església d'Arenys de Mar.
Doedes, 48. Arenys de Mar.

El negoci continuà creixent i l’empresa es va traslladar a un polígon industrial als afores. Però va venir aquella crisi que ningú s’esperava i el 2010 van haver de tancar portes. I allà ens han quedat els dos esplèndids murals.

Obres de Julio Bono. Detall del relleu ceràmic d'una puntaire a Arenys de Mar.
Doedes, 48. Arenys de Mar.

Astrologia artística

El mot zodíac prové del grec i vol dir ‘roda dels animals’ i s’utilitzava per a designar dotze constel·lacions, la majoria amb noms d’animals. Isaac Newton les va relacionar amb el mite de Jasó i els argonautes quan buscaven el velló d’or.

Cada constel·lació zodiacal està formada per signes astrològics que formen el que anomenen horòscop. Les dates astrològiques es basen en el calendari gregorià, que va ser l’oficial fins al segle XVI. Amb el canvi al calendari julià -que és l’actual- les dates van quedar desquadrades. Tot i això, no hi ha una correspondència entre els mesos i els signes que el zodíac occidental atribueix a cada període.

Dos dels plafons ceràmics amb els símbols dels signes zodiacals en una façana de Sant Cugat del Vallès .
Valldoreix, 13. Sant Cugat del Vallès.

La representació del zodíac sempre ha estat un motiu recurrent en l’art, fins i tot a les esglésies. El que trobem a Sant Cugat del Vallès cobreix mitja façana d’un edifici comercial, que ha canviat de mans un munt de vegades. Sortosament, sembla que tots els propietaris han respectat l’obra.

Sobre un fons blau fosc, s’encaixen simètricament dotze plafons ceràmics de tons terrossos, que representen els diversos signes. El que correspon a pisces -peixos-, duu la signatura de l’artista.

Obres de Julio Bono. Dos plafons ceràmics amb signes zodiacals en una façana de Sant Cugat del Vallès .
Valldoreix, 13. Sant Cugat del Vallès.

Cercles i més cercles

A aquest home li encantaven els cercles. De vegades em pregunto si els feia a preu fet. Al carrer Villarroel en trobem tres, de diverses mides, textures i colors, damunt un fons de rajoles terroses.

Obres de Julio Bono de formes circulars al vestíbul d'un edifici al carrer Villarroel de Barcelona.
Carrer Villarroel, 92.

Exotisme nocturn

Els anys setanta van ser especialment prolífics en oci kitsch. Com si les cultures de la Polinèsia haguessin aterrat a Barcelona, s’obriren locals amb noms tan suggerents com Tikaroa, Kahala, Aloha o Kahiki que servien còctels amb regust d’ultramar.

Situat a la Gran Via de les Corts Catalanes, el Kahiki va ser fundat el 1977 i recorda l’antic nom de l’illa de Tahití. He llegit que l’arquitecte era un tal Esquinasi, de qui no he trobat cap referència.

A la façana destaca, damunt un fons de bambú, un gran mosaic circular -com no-, que més aviat recorda un calendari maia que no pas la cultura ‘tiki’ del Pacífic. Potser el nostre artista es va fer una mica d’embolic. Tot i que l’obra no conté la signatura, l’estil fa pensar que Bono va ser l’autor.

Obres de Julio Bono. Plafó circular que recorda un calendari maia a l'entrada de bar Kahiki.
Gran Via Corts Catalanes, 581. Barcelona.

Obrint i tancant portes

Seguim trobant més obres de Julio Bono. A mitjans del segle XIX Mataró es convertí en una ciutat industrial dedicada al món tèxtil. Arran d’aquest fet, sorgiren empreses de metal·lúrgia, sovint dedicades a la fabricació de telers. Però la forta crisi del 1975 va motivar el tancament de moltes d’elles.

Al carrer Fortuny encara sobreviu una que, veient l’abandonat edifici del davant, sembla que va viure temps millors. Actualment es dedica a la fabricació i instal·lació de portes de tota mena. Tot i que l’actual negoci va començar el 1995, sembla evident que es tracta d’una empresa familiar que porta més d’un parell de generacions dedicada a aquest negoci.

Obres de Julio Bono. Medalló de ceràmica on es veu un operari soldant en uns tallers de Mataró.
Pintor Fortuny, 10. Mataró.

A la façana enrajolada de l’estret edifici, hi ha un mosaic de Bono que, dins els típics medallons que solia utilitzar, veiem un treballador realitzant una soldadura. Als cercles superiors, de mida més petita, hi ha diversos exemples de tanques i reixes. A la part més alta destaca el logotip de l’empresa, un d’aquells dissenys que semblaven fets pel fill de propietari o, millor encara, pel mateix propietari.

El rètol de la part baixa, actualment en perill de desaparició, està també realitzat amb ceràmica. Recorda l’estil de lletra del que hem vist a Arenys de Mar. Molt em temo que no està catalogat i aviat el trobarem a faltar.

Obres de Julio Bono. Rètol de ceràmica del Tallers Metal·lúrgics al carrer Pintor Fortuny de Mataró.
Pintor Fortuny, 10. Mataró

D’aquí i d’allà

Tot i no tenir la plena certesa que pertanyin a l’empresa que tenia Julio Bono -Novo&Bono-, vull incloure unes mostres molt interessants que he trobat a Barcelona.

Dues rajoles dels anys setanta amb formes circulars en una façana del carrer Villarroel.
Cartagena, 204. Barcelona

En primer lloc tenim una al carrer Cartagena, en una façana que imagino està a punt de desaparèixer. Sobre un fons de rajoles vermelloses, a banda i banda de l’entrada d’un antic local, s’alineen dues fileres de rajoles formant un fris vertical.

Dues rajoles dels anys setanta amb formes circulars en una façana del carrer Villarroel.
Cartagena, 204. Barcelona

A continuació, anem a la cantonada del carrer Filipines amb Garcilaso, al barri de la Sagrera. Es tracta d’un bar situat als baixos de l’emblemàtic bloc construït per Antoni de Moragas el 1961. El mosaic està conjuntat amb tons blaus, recobrint fins i tot, les jardineres. Malgrat que és un greuge a l’estètica original del bloc, l’enrajolat té un innegable interès artístic.

Rajoles de tons blaus als baixos d'un edifici de 1961 projectat per Antoni de Moragas al carrer Filipines.
Filipines, 1. Barcelona.

Finalment, a l’avinguda de Roma tenim una altra que encara dubto més de l’autoria. Damunt una paret granelluda i pintada de blanc, unes interessants formes vermelles surten del vestíbul i arriben fins al carrer. Les hauran pintat d’aquest color o ja eren així? 

Formes abstractes de ceràmica en relleual vestíbul d'un edifici d'avinguda de Roma.
Avinguda de Roma, 29. Barcelona.

Seguiré buscant més obres de Julio Bono, però si en trobes alguna, fes-m’ho saber!

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa amb totes les obres

Saber més

Altres articles sobre Julio Bono