Balneari Broquetas, Caldes de Montbui

Lligant caps

He llegit que la serendipitat és un descobriment casual propiciat per la curiositat. Serà això (o no), el que m’ha dut a veure que unes rajoles modernistes que vaig fotografiar al balneari Broquetas de Caldes de Montbui, són iguals, però amb diferent color, que les de la Casa Blaua de Cadaqués.

Tampoc és que hagi descobert la sopa d’all, però m’ha fet gràcia i he aprofitat per investigar una mica més.

Balneari Broquetas, Caldes de Montbui. Rajoles modernistes
Balneari Broquetas, Caldes de Montbui.

Rajoles modernistes d’autor

Resulta que a mitjans del segle XIX una tal família Pujol d’Esplugues de Llobregat començà a gestionar una indústria de rajoles.

Amb el triomf del modernisme, la fàbrica Pujol i Bausis, coneguda popularment com ‘La Rajoleta’, va incrementar la producció amb nous forns.

Alguns dels seus clients van ser Gaudí, Domènech i Montaner, Puig i Cadafalch, Enric Sagnier i molts més. D’aquí van sortir les rajoles que decoren l’Institut Pere Mata de Reus o les cases Lleó Morera i Amatller de Barcelona i, naturalment, les que he esmentat al principi.

Casa Blaua, Cadaqués. Rajoles modernistes
Casa Blaua, Cadaqués.

Inspiració vienesa

Concretament aquesta rajola és un model del 1905 inspirat en el corrent artístic vienès conegut com a Secessió (us sona Gustav Klimt?).

L’anomenada Secessió de Viena va ser un moviment dins l’Art Nouveau -modernisme per nosaltres-, que es va crear el 1897 amb dinou artistes vienesos que van tocar el dos de la conservadora Associació de Belles Arts a Àustria.

En realitat, no hi ha trets en comú entre les obres d’aquests artistes. A diferència del nostre modernisme, a la Secessió predomina la sobrietat i no es passen amb la decoració.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Saber més

Altres articles sobre rajoles