Aquarel·la de Canovelles, amb l'església romànica de Sant Fèlix al fons.

Sant Fèlix de Canovelles

Als afores de Granollers hi ha una gran avinguda on van esgotar els permisos per fer rotondes i posar bonys. I també es veu una espantosa església, potser dels anys 70 que et donen ganes de passar de llarg. Però uns metres més amunt  hi ha una petita joia romànica: l’església de Sant Fèlix de Canovelles (Vallès Oriental).

Integrada en un antic micronucli rural, Sant Fèlix de Canovelles és un món a part. Com acostuma a passar, l’he trobat tancada. Però l’exterior bé val una aturada. L’edifici, probablement va ser construit durant el segle XI, tot i que modificacions i reformes posteriors li han canviat la fesomia.

Aquarel·la de Canovelles, amb l'església romànica de Sant Fèlix al fons.

Aus celestials

La portalada romànica sembla que era situada en un lateral i posteriorment la van encastar aquí. Entre altres elements, trobem diversos éssers alats, algun fins i tot, amb cara humana.

Antigament, l’au era un animal amb diferents càrregues simbòliques, segons de quin ocell es tracti. En grec, el mot ocell ve a dir ‘missatge del cel’. És l’únic animal que enllaça el cel i la terra i per tant, alguna cosa divina deu amagar. Pot representar l’ànima i la immortalitat. Recordem que els àngels es representen amb ales, com els ocells.

Capitells de la portalada de Sant Fèlix de Canovelles

L’africà

Fèlix o Feliu va ser un diaca de Narcís, bisbe de Girona al segle IV dC. Segons unes versions, és d’origen africà i segons unes altres, alemany.

La versió oficial diu que va néixer en una ciutat a la vora de Tunísia, en el si d’una família sense problemes econòmics, Feliu va tenir una vida fàcil. Mentre estudiava va conèixer en Cugat i tots dos es convertiren a la religió de moda.

Amb la persecució contra els cristians, Feliu i Cugat van venir cap a casa nostra a predicar. Seria el seu darrer viatge. Feliu va anar a parar a Girona i Cugat ja t’ho pots imaginar.

L’eloqüència de Feliu aviat va fer que el capturessin i passés per un seguit de turments que us estalvio, fins que va morir. Un cop enterrat a Girona, la tomba va generar una important riuada de pelegrins.

Cal donar la volta al carrer per veure la nau i l’absis des de l’exterior, que a mi personalment em sembla restaurat amb un excés de cura.

Absis de Sant Fèlix de Canovelles

INFORMACIÓ PRÁCTICA

Situació: carrer de Sant Feliu, 3. Canovelles

Saber més

Què veure a prop