La campana no va a missa però a tothom avisa

El convent de Sant Agustí Vell de Barcelona.

Vet aquí que les llegendes expliquen el que la història o la ciència no saben dir-nos. Per exemple, l’origen de les campanes. Per això, ens n’anem a Itàlia, concretament a la regió de la Campània -oh, campana-Campània! Quina casualitat, oi?- Doncs bé, a uns trenta quilòmetres de Nàpols hi ha la població de Nola on diuen que un bisbe manà fondre la primera campana per a una església. Primerament, però, hem de retrocedir en el temps.

Allà pel temps dels melindros, és a dir, al segle IV, naixia a prop de Bordeus un nano anomenat Meropius Pontius Anicius Paulinus –Paulí pels amics-. Tingué com a mestre un important poeta llatí, esdevingué cònsol abans de fer els vint-i-sis anys i va contraure matrimoni amb una senyora de casa bona.

Detall d'una de les entrades del recinte monàstic.
Accés a un altre món.

D’aquí cap allà

Per aquelles dates adoptà el cristianisme, distribuí les seves riqueses entre la gent pobra i marxà amb la seva esposa a Hispània. La prematura mort del seu fill i també la del seu germà el deixaren trasbalsat i decidí dur una vida religiosa retirada.

Fins que l’any 393 hagué d’acceptar a la força el lideratge de la congregació de Barcelona. És aquesta època que es considera que Paulí fundà a Barcelona la primera comunitat agustina, probablement amb seu a Sant Pau del Camp.

Acompanyat per la seva esposa, poc després tocà el dos cap a Itàlia, establint-se finalment a Nola on seria nomenat bisbe just quan la ciutat fou conquerida pels visigots (410). Paulí fou venut com a esclau i més tard alliberat.

Aquarel·la de l'entrada del convent des del carrer Tantarantana.
Plaça de l’Acadèmia.

La campana

Tradicionalment, es considera que Paulí de Nola fou qui l’any 400 manà fondre per primera vegada una campana per a una església, prenent el nom de la regió de Campània. L’ús d’aquest instrument es generalitzaria a partir del segle VII quan el papa de torn ordenà col·locar-ne a totes les esglésies per tal de reunir la feligresia.

Relleu amb una escena de la Passió de Crist.
La passió.

Un nou convent

Uns mil anys després d’aquests fets, aquella primera comunitat d’agustins s’establí a la Ribera. Les obres s’allargaren prop de quatre segles. En un principi, la competència de la propera parròquia de Santa Maria del Mar dificultà l’obtenció de donacions. A més, ja hi havia un bon grapat de congregacions religioses a Barcelona.

De mica en mica el convent anà prenent protagonisme fins a esdevenir el centre del barri. Després de la pesta del segle XVI començaren les obres d’un segon claustre d’estil renaixentista, al voltant del qual s’articularen les diverses dependències.

Clau de volta al sostre d'una de les entrades del recinte.
Clau de volta.

Símbols de propietat

El que ens ha arribat del claustre gòtic conté algunes notables mostres escultòriques en forma de relleus. Una d’elles mostra un episodi de la passió de Crist, una altra narra un detall de la vida de sant Agustí i una tercera escenifica l’anunci de l’àngel a Maria.

Però també hi ha tot un seguit d’escuts que ens diuen més coses. Per exemple, en diversos llocs pots veure els símbols de l’orde dels agustins: un cor en flames travessat per una sageta. Aquest element prové de les Confessions escrites per sant Agustí: “Traspassares el nostre cor amb la teva caritat i dúiem les teves paraules clavades dins nostre” (Conf. 9,2,3). I també: “Vas ferir el meu cor amb la teva paraula i vaig començar a estimar-te” (Conf. 10,6,8).

Convent de Sant Agustí Vell. Detall d'un capitell esculpit.
Cor ferit.

El fundador de l’orde

Altres escuts repartits pel sostre i els capitells mostren més elements d’aquest orde religiós, com els que contenen una corretja o cinturó -que pot semblar una serp- i un bàcul de bisbe. La corretja és un característic element per cenyir l’hàbit dels monjos agustins. El bàcul fa esment a Agustí d’Hipona, qui l’any 396 fou nomenat bisbe d’aquesta antiga ciutat al nord d’Àfrica.

Convent de Sant Agustí Vell. Detall d'un capitell amb l'escut de l'orde..
El cinturó i el bàcul agustí.

El bisbe modest

Una tercera mostra d’escuts del convent de Sant Agustí Vell conté un bou i unes franges horitzontals. Es tracta del blasó de Roderic de Borja i Escrivà, ordenat bisbe de Barcelona el 1473 i qui pagà una part del claustre, exigint, modest com devia ser, que s’hi posés el seu escut. No confondre amb el seu nebot el qual es deia igual i l’any 1455 esdevingué papa amb el nom d’Alexandre VI. Tot queda en família.

Convent de Sant Agustí Vell. Detall d'un capitell amb l'escut dels Borja..
L’escut d’en Roderic.

Ús militar

Dos-cents anys més tard, durant la guerra de Successió tingué lloc el setge de Barcelona, durant el qual el conjunt monàstic quedà fet una coca. A més, el 1716 Felip V feia enderrocar gran part del barri de la Ribera per tal d’edificar la fortalesa de la Ciutadella, de manera que els agustins hagueren de tocar el dos i marxar al barri del Raval.

Poc després aquí s’instal·lava la Reial Acadèmia Militar de Matemàtiques. Per aquest motiu, s’enderrocaren les restes del convent, conservant únicament un mur de l’església i una part del claustre gòtic. En aquest centre, un dels més importants de la península durant el segle XVIII, es formaren els oficials aspirants a ingressar al Reial Cos d’Enginyers.

Convent de Sant Agustí Vell. Detall d'un capitell amb l'anunciació..
L’àngel anunciant a Maria.

Compendi d’història

Damunt de dos dels portals d’accés a l’edifici de l’Acadèmia hi ha sengles escuts a una mida més que suficient per ser vistos sense necessitat d’ulleres. Passa per alt el desplegament de banderes, corones, canons, llances i trompetes que els envolten i enfoca la vista només la part central.

Hi són presents les armes -és a dir, les representacions heràldiques- de tot un seguit de regnes que en temps de Felip V pertanyien a la corona espanyola. Així doncs, pots veure les de Castella i Lleó, Mallorca i València, Aragó i Sicília, Granada, Àustria, Borgonya, Brabant, Tirol i Flandes. Com que li semblava poca cosa, el monarca afegí al bell mig un petit escut –escussó, si ho vols dir com les persones enteses- amb la flor de lis de la casa de Borbó. Envoltant tot el conjunt, apareix el collar del Toisó d’Or, ja que el rei era també sobirà d’aquest orde de cavalleria.

Escut de Felip V damunt d'una de les entrades de l'antiga Acadèmia Militar.
Grandiositat heràldica.

Fent el pa

A partir del 1738, les restes de l’església foren aprofitades per situar la fleca municipal. Coneguda com el Pastim, aquí s’elaborava la massa mare amb què es proveïa a la resta de fleques de la ciutat. Fou protagonista dels aldarulls coneguts com a rebomboris del pa a causa d’un edicte que pujava el preu de la farina. Durant la revolta, les dones de Barcelona assaltaren les fleques i calaren foc al Pastim.

Detall d'una de les entrades del recinte monàstic.
Entrada del segle XVII.

El compàs i l’escaire

Si t’hi fixes, dels tres portals que l’edifici té pel carrer del Comerç, hi ha dos que tenen una decoració en relleu a la llinda. Imitant els característics frisos grecs, alterna tríglifs i mètopes amb relleus que reprodueixen la indumentària de soldats amb uns arbres.

El 1755, quan l’edifici s’utilitzà com a caserna, el col·locaren els tres frontons on apareixen símbols maçònics, ja que aquí s’amagava una lògia. Per exemple, els arbres probablement fan esment a l’acàcia, un símbol de la immortalitat de l’ànima dins el món maçó. Un dels frontons fou repicat durant el franquisme.

Al centre d’ambdues llindes hi ha el relleu d’un compàs i un escaire, dos símbols típics de la maçoneria que ara no entraré a explicar. Para atenció i veuràs que cada un d’ells té una posició diferent segons la porta, indicant quina era l’entrada principal -solució: la central-.

Portalada del segle XVIII amb símbols maçons en relleu.
L’escaire i el compas.

Nous usos culturals

De fet, la funció militar de l’edifici s’allarga fins al 1980, quan l’Ajuntament el comença a rehabilitar per convertir-lo en un centre cívic. Així mateix, s’hi instal·là el Museu de la Xocolata.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer del Comerç, 36. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).