La Unión y El Fénix. Barcelona

Ganimedes raptat a Barcelona

Tan famosa com el toro de les carreteres és l’escultura de Ganimedes de la desapareguda asseguradora ‘La Unión y el Fénix Español’. 

Creada a finals del XIX, la mateixa imatge la trobem a les principals ciutats peninsulars i ningú ha dit res d’eliminar-la, tot i tractar-se també d’un element publicitari.

L’au que es consumia i tornava a ressorgir de les cendres es va considerar el símbol idoni per a una companyia d’aquestes característiques, representació igualment utilitzada en altres països per empreses del mateix sector.

Escultura de Ganimedes coronant l'edifici de La Unión y El Fénix a Barcelona

Però, i el jove que l’abraça?

Segurament va ser fruit de la fusió de les dues companyies i es va convertir en Ganimedes amb l’àliga que el va raptar per dur-lo al costat de l’enamorat Zeus qui el recompensà amb la joventut eterna, un bon símil assegurador.

Per altra banda, el disseny de l’escultura de Ganimedes és obra del virtuós escultor francès René de Saint-Marceaux.

Quan la companyia va decidir traslladar aquí les seves oficines va encomanar el projecte a Eusebi Bona i Puig, qui, a diferència de la resta d’edificis del mateix passeig, decidí arrodonir la façana i fer-la més alta.

Eusebi Bona va ser un arquitecte nascut a Begur (Baix Empordà) el 1890. És considerat com un representant del monumentalisme, tot i què després va evolucionar a edificis més austers. Per exemple, a més d’aquest edifici del passeig de Gràcia, va ser autor de la seu del Banco Español de Crédito a plaça Catalunya i de la remodelació del palau de Pedralbes.

Per acabar, les altres escultures de l’edifici van ser obra del prolífic Frederic Marès i són al·legories de la maternitat, la indústria, les arts i l’agricultura.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: Passeig de Gràcia, 21. Barcelona 

Saber més

Què veure a prop