Aquarel·la de l'església de Sant Pere de Castellet, a l'Alt Penedès.

Defensar el món i descansar en pau

Església de Sant Pere de Castellet i La Gornal.

En aquells temps en què els territoris es barallaven per imposar la seva religió i de pas, com qui no vol la cosa, eixamplar fronteres, vivia una estirp de cavallers cristians que s’aplicaven a fer fóra els infidels de les terres catalanes.

Església de Sant Pere de Castellet, Alt Penedès. Escales exteriors.

Ens trobem en ple segle XII, quan s’estava escombrant l’anomenada Catalunya Nova. En aquesta tasca, el comte de Barcelona i Girona, Ramon Berenguer IV, va tenir un bon ajut amb Bertran, un noble senyor de Castellet, que va fer mans i mànigues per reconquerir el Priorat.

Aquarel·la de l'església de Sant Pere de Castellet, a l'Alt Penedès.

En Bertran de Castellet ho va fer tan bé que, fins i tot el bisbe de Tarragona el va deixar com a senyor feudal de Reus. Moltes més coses va fer aquest xicot, però només us diré que en la seva darrera voluntat, va voler ser enterrat a l’església de Sant Pere, pertanyent al castell de Castellet (actualment, Castellet i la Gornal, Alt Penedès).

Església de Sant Pere de Castellet, Alt Penedès. Silueta del campanar al contrallum.

Morts desapareguts

L’església, que segurament es va construir mentre ell era senyor del castell, ha canviat molt des de llavors. A l’entrada, dominant una gran escalinata, trobem una espaiosa porxada, afegida posteriorment, on tenien lloc els enterraments dels senyors nobles.

Les tombes van desaparèixer entre guerres i espoliacions, així com el cementiri del davant, on només una llosa recorda l’indret.

Església de Sant Pere de Castellet, Alt Penedès. Creu al desaparegut cementiri.

Una creu amb història

Tan sols es conserven algunes restes al museu de Vilafranca del Penedès i una estela discoidal col·locada al capdamunt del sostre.

L’estela conté el que s’anomena una creu patent i també creu del Temple. Hi ha troballes arqueològiques que demostren que aquesta mena de creu ja era utilitzada pels sumeris vuit segles abans de Crist.

Més tard va passar a ser l’emblema dels Cavallers Templers, orde militar fundat a Jerusalem al segle XII per protegir als pelegrins. No afirmo ni nego que aquesta creu es trobés a l’enterrament d’un cavaller templer. Només ho deixo anar.

Església de Sant Pere de Castellet, Alt Penedès. Creu de pedra dalt del sostre.
Fotografia: Xavier Serrano.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: veure el mapa

Saber més

Què veure a prop