rajola d'oficis, ceràmica

Fer tots els papers de l’auca

Rajoles de l’auca.

Per començar, sabem que el 1676, un impressor de Moià va produir la primera auca -la primera que es conserva-. Les vinyetes es trobaven emmarcades dins de cercles. En un principi no duien títol ni text, però més endavant, les auques inclouran uns rodolins al peu de cada vinyeta.

Sembla que aquesta manifestació apareix a finals del segle XVII. En realitat era un joc, una mena de loteria, que va generar tanta passió, que va haver de ser prohibit i els taulells van ser cremats, raó per la qual s’en conserven ben poques auques. Hi havia dos fulls idèntics. Un servia de taulell. L’altre es tallava per a separar les vinyetes individualment i s’introduien dins una bossa, d’on cada jugador les anava extraient per torns.

Rajoles de l'auca del Museu Episcopal de Vic, representant animals marins fabulosos.
Museu Episcopal de Vic.

Inspiració variada

Els motius representats a les vinyetes eren tan diversos, que les primeres auques van ser una veritable font d’inspiració per als ceramistes de l’època. Així doncs, el sol, la lluna, estels, personatges de tota mena, com els macers, o animals fabulosos, són alguns dels nombrosos dibuixos de l’auca, que ara trobem en rajoles. També hi ha iconografia vinculada amb l’alquímia, l’emblemàtica i els oficis gremials.

Rajoles d'oficis del museu Can Serra de Mataró.
Museu Can Serra. Mataró.

Segons ens diu Joan Amades, les figures d’animals, presents a tantes festivitats civils i religioses, com la processó de Corpus, antigament representaven diversos oficis. Per exemple, la mulassa representa els paraires, el lleó era l’animal dels blanquers i el bou dels freners (els qui fabricaven frens i guarnicions per a animals del camp).

Rajoles de l'auca del Museu Episcopal de Vic, representant campanes i animals fabulosos.
Museu Episcopal de Vic.

Clàssics i profans

D’altra banda, algunes de les quaranta-vuit figures, representaven signes del zodíac, motiu pel qual es pensa que tenia un origen endevinatori o augural. Després les auques es publicaren amb temes concrets, com jocs, animals, festes, soldats i molt més. Normalment, una de les vinyetes representava una oca, per això es creu que també pot ser l’orígen del popular joc de l’oca.

Rajoles d'oficis del museu Can Serra de Mataró.
Museu Can Serra. Mataró.

Per acabar, mirant de prop els dibuixos, que aparentment no tenen cap relació entre si, els he comparat amb les cartes del tarot i tot i que no sóc cap entés en la matèria, he tingut la sospita que algunes vinyetes estan inspirades en aquest conjunt de cartes.

El tarot ja s’utilitzava al segle XIV i hi figurava el sol, la lluna, la torre i moltes altres representacions, presents també a les nostres primeres auques i, més tard, a les rajoles. Només que al final, segurament es va perdre el significat pel camí.

Rajoles de l'auca del Museu Episcopal de Vic, representant el sol, la lluna i una estrella.
Museu Episcopal de Vic.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Saber més

Altres articles relacionats