Relleu de realitzat per Frederic Marès al passeig de Gràcia per al Banco de Vizcaya.

El treball com a ideal

Els relleus de Frederic Marès al passeig de Gràcia.

Diuen que Frederic Marès és l’escultor amb més obra pública a Barcelona. És possible, tot i que no tinc intenció de comptar la seva producció.

Tot i això, penso que Marès és més recordat per la seva faceta de col·leccionista que no pas per la seva prolífica carrera com a escultor.

Per exemple, al passeig de Gràcia hi ha dos edificis molt propers amb relleus de Marès de temàtica similar. Tots dos van ser la seu d’entitats bancàries. Als baixos del 51 hi havia unes oficines bancàries en un edifici del qual les xarxes semblen evitar parlar-ne.

En aquest edifici construït a principis del segle XX, el Banco de Vizcaya va obrir unes noves oficines. Decorant una entrada, trobem uns baixos relleus, penso que realitzats cap als anys setanta. Probablement els de l’altra entrada no van sobreviure a les nombroses botigues que ha allotjat.

Si he entès bé, a l’interior hi havia uns murals realitzats per Joan Casadevall que, dono per fet que han passat a millor vida.

Relleu de realitzat per Frederic Marès al passeig de Gràcia per al Banco de Vizcaya.

Suant la samarreta

Protagonitzats únicament per homes, els relleus de Frederic Marès representen diverses activitats i al·legories relacionades amb la siderúrgia, el transport, la construcció i l’electricitat, indústries en les quals aquest banc operava principalment.

Tot plegat presenta aquell estil tan grandiloqüent d’aquells temps que, curiosament, recorda molt al realisme socialista dels anys trenta i cinquanta. Era un estil que es caracteritzava per glorificar el progrés, elevant el treballador comú com un personatge admirable.

Para atenció als tres avions que, més que transport civil, recorden molt als cartells propagandístics de l’aviació militar, especialment durant la Segona Guerra Mundial.

Fixa’t que tots els personatges, a més d’estar la mar de frescos i somrients, presenten uns musculats cossos que, fins i tot ara serien objecte de desig de més d’un -i d’una-.

Imagino que Marès es va rendir a un art més comercial per tal de recaptar diners per a la tasca que realment li interessava, que era la salvaguarda del patrimoni. Necessito creure això.

Relleu de realitzat per Frederic Marès al passeig de Gràcia per al Banco de Vizcaya.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: passeig de Gràcia, 51. Barcelona

Saber més

Què veure a prop