Molt més que asfalt

El mosaic de Juan Márquez a l’àrea de servei del Baix Ebre.

Poc es podien pensar els romans que la calçada que constituïa el principal eix a la Hispània, encara ara seria una carretera transitada. Uns trams coincidint amb l’N-340 i uns altres amb l’AP-7, és probablement una de les vies més llargues i freqüentades de la península. De fet, a principis del segle XX encara s’utilitzaven trams de l’antiga calçada romana que desaparegueren sota l’asfalt els anys vint durant la primera dictadura.

Tal com fem ara, els romans comptaven amb àrees de servei, tant pels cavalls com per a les persones. Tant podies canviar la muntura com trobar lloc per dormir, termes on rentar-te i descansar i tavernes on menjar. En la dècada dels anys setanta del segle XX, s’edificava el tram de què es coneixeria com a Autopista de la Mediterrània, que va des de la Jonquera fins a Alacant. Tanmateix, imitant als romans, es planificaren àrees de servei on fer gasolina, descansar i fer un mos.

Mosaic de Juan Márquez a l'àrea de servei del Baix Ebre.

Aturada artística

I és en una d’aquestes àrees on fem una aturada per contemplar un mosaic de Juan Márquez. Però abans et poso en antecedents. El 1974, sota el lema “Mucho más que asfalto“, el patronat d’Autopistes de la Fundació de la Mediterrània, convocava un concurs internacional per tal de seleccionar una vintena d’obres i col·locar-les en diversos punts de la carretera. Ignoro si, fruit d’aquest esdeveniment o d’altres posteriors, el 1978 s’encomanà el gran mural ceràmic que decora l’interior de l’àrea de servei del Baix Ebre.

L’obra, que així a l’engròs potser fa uns quinze metres de llargada per dos d’alçada, cal observar-la de lluny i amb deteniment per veure diversos vehicles que van i venen de front i de costat. Cotxes, motos i camions semblen entrecreuar-se enmig d’un paisatge oníric. De fet, fins i tot em sembla intuir un vaixell i un tren. 

Mosaic de Juan Márquez a l'àrea de servei del Baix Ebre.

El muralista

L’acolorit mosaic duu la signatura Juan Márquez. Nascut a Almeria el 1942, Juan Márquez Pallarés deixà inacabada la carrera d’arquitectura per dedicar-se a la pintura. Durant prop de quaranta anys visqué a Madrid on tenia l’estudi. Allà se centrà en el muralisme utilitzant tota mena de materials i tècniques, com el vidre, la ceràmica, la resina i el formigó.

Temps després, Márquez es traslladà a Cabo de Palos, una petita població costanera de Múrcia on gaudia de la pesca i on morí el 2009 quan tenia seixanta-set anys. La seva obra es pot contemplar, entre altres llocs, als aeroports de Barajas, Santiago i Vigo i també en algunes àrees de descans de l’autopista del Mediterrani, com aquesta del Baix Ebre.

Signatura de l'artista en una cantonada del mural ceràmic.

El futbolista artista

A més del nom i la data, al mosaic de Juan Márquez llegim -de manera abreviada- Ter Atienza, és a dir, Taller Atienza. Doncs bé, ara toca parlar de futbol. El 1931 naixia a Madrid Ángel Atienza Landeta, especialment conegut per la seva faceta com a jugador de futbol. Durant els anys cinquanta fou un destacat defensa del Real Zaragoza i seguidament, passà al Real Madrid.

Quan tenia vint-i-vuit anys, prengué la important decisió de deixar el futbol per dedicar-se a la seva vocació de muralista. A part dels murals, també feu vidrieres per a esglésies, aeroports i habitatges particulars, quadres de ceràmica, escultures de vidre i de metall, així com làmpades, balustrades i artístiques portes. Seguidament, se n’anà a viure i treballar a Caracas (Veneçuela) on s’estaria fins al 2001. A continuació, visqué a Barcelona on, malgrat patir Alzheimer, mantingué l’activitat creativa decantant-se per la pintura. Morí el 2015 a vuitanta-quatre anys.

En conclusió, d’una banda, sembla que al Taller Atienza -deducció meva personal- treballà o col·laborà esporàdicament Màrquez. D’altra banda, l’estil del mural de l’àrea de descans del Baix Ebre poc o res té a veure amb la resta d’obres d’aquest artista que he pogut consultar. Encara més, penso que té pareguts més que raonables amb l’obra d’Angel Atienza. Malauradament, reformes posteriors han deixat mig amagat aquest destacat mosaic de Juan Márquez, de manera que resta ignorat pel nombrós flux de persones que passa a pocs metres.

Mosaic de Juan Márquez a l'àrea de servei del Baix Ebre.
Clica damunt la imatge per ampliar-la.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: autopista AP 7, km. 317. L’Aldea

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

  1. Quin article tan interessant! I quina imatge final tan perfecta! La vida i miracles d’en J. Márquez i de n’Ángel Atienza, amb el teu toc personal, m’ha fet pensar en les voltes que dona la vida! Enhorabona.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).