El pati clos

L’arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

Per començar, al segle XIV una comunitat de monges s’estableix en un convent al carrer de Montalegre. Dos-cents anys més tard el sant pare no les devia tenir totes i dissolgué la comunitat. Seguidament, l’edifici s’aprofità per instal·lar el Seminari Conciliar que al segle XVIII fou refet de bell nou aixecant en estil barroc una església i el claustre que actualment es coneix com a pati Manning. T’has d’imaginar que els voltants eren horts i tot just s’hi començaven a instal·lar les primeres indústries. El seminari duraria menys que un caramel a la porta d’una escola i el 1772 l’edifici es convertí en la seu d’un hospici depenent de la Casa de la Misericòrdia, que està a pocs metres d’aquí.

L’auge i el declivi

El 1802 l’establiment s’independitzà de la Casa de la Misericòrdia i passà a anomenar-se Reial Casa de la Caritat. Des d’aquell moment, s’anà ampliant amb noves edificacions. S’enderrocà l’església barroca essent substituïda per una altra i els anys vint del segle XX, en ple noucentisme, es remodelaren els patis.

El 1956 la institució es traslladà a la seva nova ubicació a les Llars Mundet i durant trenta anys les instal·lacions restarien abandonades. Fins que la Diputació de Barcelona restaurà una part dels edificis, incloent-hi els claustres. Altres dependències desapareixerien durant les obres per esdevenir el Centre de Cultura Contemporània (CCCB).

Arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

Claustre dedicat

Tornant al pati Manning, a principi del segle XX fou remodelat i decorat amb magnífics esgrafiats i un arrimador ceràmic que encara ara causa admiració. L’estil d’aquesta decoració, lluny de la contenció que pregonava el noucentisme, semblen remetre al més pur estil barroc, potser per no desentonar amb el conjunt arquitectònic on es troba.

Algunes fonts esmenten que el pati deu el nom a Robert Manning qui sembla que afluixà la mosca per tal que el recinte fos refet. Però d’aquest senyor res he trobat, tot i que dedueixo que era fill de Samuel Manning qui tenia, juntament amb altres socis, una fàbrica de sabó al carrer de Trentaclaus -actual Arc del Teatre-. I si no he entès malament, també es dedicava a l’exportació d’aiguardents.

Altres llocs asseguren que el pati es batejà així en honor d’Henri Manning qui, pel que sembla dedicà esforços a les tasques socials. Amb bona oratòria i aficionat a les finances i la política, després d’oficiar com a ministre de l’església anglicana, Manning va tenir un daltabaix de fe i es convertí al catolicisme, arribant a arquebisbe de Westminster.

Aquarel·la amb una vista del claustre de la Casa de la Caritat.

Reformes al claustre

Fos com fos, el cas és que el 1912 August Font i Carreras projectava una nova església dins el recinte i sembla que també en aquell moment el claustre rebia el nom amb què ara és conegut.

Com a deixeble d’Elies Rogent, Font es va guanyar un lloc en la restauració de catedrals, com la de Tarragona, la de Girona i la cúpula de la basílica del Pilar de Saragossa. Però probablement et sonarà més per la plaça de toros de les Arenes i la finalització de la façana de la catedral de Barcelona, que suposo que a hores d’ara ja saps que no és gòtica de veritat.

Esgrafiat noucentista dissenyat per Francesc Canyellas.

Parella d’èxit

No obstant això, els esgrafiats i l’arrimador van ser fets uns deu anys després, durant les obres de restauració del claustre executades per Josep Goday i Casals, arquitecte molt vinculat al moviment noucentista. El disseny, tant dels esgrafiats com de l’arrimador ceràmic del pati Manning foren encomanats a Francesc Canyellas i Balagueró. El tàndem Goday-Canyellas va ser un d’aquells d’èxit total. Junts van col·laborar en obres tan rellevants a Barcelona com els grups escolars Milà i Fontanals, Pere Vila, Ramon Llull i uns quants més.

Arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

L’artista complet

Després d’estudiar a la Llotja de Barcelona, Canyellas va treballar com a dibuixant al taller de ferros forjats de Can Ballarín. Puig i Cadafalch s’adonà de la seva mestria i li demanà col·laboració en diverses obres. I és a l’estudi d’aquest arquitecte on coneix Josep Goday, qui encara estudiava arquitectura. Es feren amics i més tard produirien conjuntament un gran nombre d’obres.

Un viatge a Itàlia que van fer tots dos, els descobrí les meravelles de l’esgrafiat, tècnica que es convertí en un element distintiu dels seus projectes. Tanmateix, a més d’esgrafiats, en Francesc va dissenyar elements decoratius en pedra i terra cuita, balustrades, vidrieres i ceràmica, com els arrimadors de la Casa de l’Ardiaca que, si fa no fa, els dissenyà al mateix temps que l’arrimador ceràmic del pati Manning. El que no queda tan clar és qui foren el ceramista i l’esgrafiador que executaren aquestes obres.

Arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

Columnes femenines

Inspirant-se en els motius barrocs del segle XVIII, Canyellas desenvolupà tot un repertori floral, alternant àngels amb els ulls oberts i vigilants i tancats que semblen estar pregant. Com si fossin cariàtides, els àngels aparenten suportar una estructura fictícia. Les figures de les cariàtides s’han fet famoses arran de les que sostenen el pòrtic del temple Erectèon d’Atenes. No obstant això, els primers exemples d’aquestes columnes es van trobar a Delfos.

Pel que sembla, existia al sud de la península del Peloponès una ciutat anomenada Caryae. Allà hi havia un temple dedicat a Àrtemis Caryatide on se celebrava un festival al qual les noies ballaven en honor de la deessa. Els romans posaren de moda aquestes escultures-columna. A continuació, l’arquitectura renaixentista, barroca i neoclàssica les incorporaren als seus edificis. Fins i tot Gaudí no es pogué sostreure al seu encant i modelà “la bugadera” del Park Güell.

Arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

Calma floral

Finalment, a la part superior del claustre, l’arrimador ceràmic del pati Manning mostra  uns plafons ceràmics amb forma de piràmide esglaonada que contenen uns deliciosos i meticulosos rams de flors. Cal observar-los amb deteniment per anar identificant les variades espècies que l’artista va representar: hortènsies, roses, margarides, pensaments, lliris, campanetes i moltes més. Fixa’t com predominen els colors blaus, blancs, verds i ocres. Són colors tranquils, relaxants, nets. No hi ha vermells apassionats i dramàtics ni grocs estridents. A més, els rams estan estudiadament descurats i col·locats en artístiques cistelles de vímet.

Arrimador ceràmic del Pati Manning de Barcelona.

Art al sostre

Per acabar, un altre element rellevant del conjunt és l’enteixinat de fusta dels sostres del claustre. El de la part inferior molt més fosc i solemne i el de dalt, amb fines bigues delicadament pintades amb indianes.

Detall de l'enteixinat del sostre superior del claustre.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer Montalegre, 7. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

  1. Les canongesses agustines de Montalegre van ser dissoltes perquè es negaren a acceptar la imposició del claustre que comportava la renuncia a la vida activa aprovada a les seves constitucions. Els seus béns van ser espoliats pel bisbat.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).