Els cent consellers

Un mosaic de Jordi Aguadé sobre un fet històric del segle XIV.

Passejant pel carrer del Consell de Cent de Barcelona pots contemplar un bonic mosaic de Jordi Aguadé amb tot de guerrers i reis que semblen haver sortit de la revista Cavall Fort. Molt ben plantats i amb cares innocents, la meitat duen banderes de sant Jordi així com les barres vermelles i grogues, entre altres estendards.

El seguici continua a l’interior del vestíbul, però en aquest cas, l’exèrcit llueix banderes amb la flor de lis. Qui són i què fan aquí? Ara veuràs que tant el mosaic, executat els anys setanta del segle XX, com el nom del carrer comparteixen un vincle.

Aconsellant la reialesa

En primer lloc, és important saber que, a més del nom d’un carrer, el Consell de Cent fou una institució de govern de la ciutat de Barcelona. Establerta al segle XIII, estava formada per una assemblea de cent consellers. Com diu la paraula, aquestes persones aconsellaven els oficials reials sobre la defensa de la ciutat i altres afers municipals. I així va ser fins al 1714 quan es perderen tots els privilegis catalans. Tot governant demanava el parer del Consell de Cent, Pere el Gran inclòs quan conquerí Sicília. Però ja t’estic fent espòiler. Millor anem a l’inici de tot plegat.

Mosaic de Jordi Aguadé al carrer del Consell de Cent de Barcelona.

Vida de guerra

Per començar, cal tenir clar que la vida al segle XIII era un no parar de fer la guerra. Jaume I, qui semblava tenir el do de la ubiqüitat, se la passava combatent a qui fos i on fos. A més, l’home era un tita fluixa. Tu diràs! Tingué tres esposes i set parelles amb les quals només feia que escampar la llavor reial. Entre filles i fills, engendrà una descendència de disset criatures, algunes de les quals es dugueren a matar -literalment-.

Un d’ells es digué Pere, més conegut com a Pere el Gran. Quan el longeu del seu pare la dinyà, ell ja era un ganàpia de trenta-sis anys i tan sols regnà durant nou anys, abans que una sobtada malaltia el dugué a l’altre barri. Tanmateix, la seva vida protagonitzada per guerres s’inicià quan era ben jove i així fou fins al darrer dia com a governant.

Fàbrica de vaixells

Entre les obres clau del seu regnat -guerres a part-, et sonaran les Drassanes Reials de Barcelona. Això sí, sense sostre, ja que els calerons se’ls havia gastat en tanta contesa i no hi havia més pressupost. La funció de l’edifici no era altra que produir galeres per tal de fer més guerres. Quina obsessió! Dos reis més tard es veié la necessitat de cobrir el recinte pel fet que les naus es malmetien abans de ser enllestides.

Mural ceràmic amb la representació de soldats catalans del segle XIV.

Amb l’església hem topat

Una de les moltes conquestes que dugué a terme Pere el Gran, fou la de Sicília. El sant pare del moment no ho veié amb bons ulls, ja que s’estimava més que l’illa fos governada pel franc Carles I d’Anjou. Així doncs, el papa no només excomunicà en Pere, sinó que el desposseí de tots els regnes i manà les croades franceses envair Catalunya per enfrontar-se a la Corona d’Aragó. Apa! En Pere, després de consultar l’opinió dels consellers de Barcelona, negocià un privilegi a perpetuïtat amb la ciutat pel qual s’establia la preeminència d’aquest organisme.

Seguidament, armat fins a les dents amb tots els exèrcits que va trobar, plantà cara als croats a prop de Banyoles. La batalla ha passat a la història com el combat de Santa Maria d’Agost perquè, precisament, tingué lloc aquest calorós dia. I és que això de les vacances és un invent de fa poc.

Escenificació de la contesa

Ara ja saps que el mosaic de Jordi Aguadé probablement representa la batalla de Santa Maria d’Agost. Les figures que hi ha a l’interior del vestíbul correspondrien a l’exèrcit croat francès. Les de l’exterior serien les de la Corona d’Aragó, comandades per Pere el Gran. Les banderes amb cercles blancs són les de Pere i Ramon de Montcada, els quals prengueren part activa en la batalla.

Així mateix, hi ha altres banderes que dedueixo que corresponen als almogàvers, és a dir, companyies de soldats autònoms que s’apuntaven al que fos amb tal de saquejar. Que lluitaven per diners, vaja.

Mosaic de Jordi Aguadé al carrer del Consell de Cent de Barcelona.

El ceramista

Deixeble de Llorens i Artigas fins al 1950, Jordi Aguadé i Clos ha fet de tot. Per exemple, pots veure l’auca del Senyor Esteve al carrer de Petritxol, els meravellosos gerros a diversos museus europeus o les ingènues figuretes decoratives amb noies, sants i nens, que ara es venen a les pàgines de col·leccionistes.

Molt abans que ens envaïssin els productes suecs, Aguadé, qui havia fet una llarga estada a Suècia, creà unes vaixelles amb innovadors i sobris dissenys, que encara avui semblen moderns. A més, sovint formà tàndem amb altres artistes. Per exemple, col·laborà amb Vila-Grau fent el mosaic de l’església de Santa Maria d’Esparreguera o el mural ceràmic del Col·legi de Metges de Barcelona. I amb Cesc feu una bonica creació per a la fàbrica Cóndor d’Arenys de Mar.

Mural ceràmic amb la representació de soldats catalans del segle XIV.

El cronista

Per acabar, una menció a la persona gràcies a la qual coneixem les aventures i desventures d’aquest i d’altres reis del moment. Nascut al segle XIII a Peralada (Alt Empordà), Ramon Muntaner fou militar, administrador i polític. Però la principal raó de ser recordat, és el seu vessant de cronista. Una mena de reporter, vaja. El fet de saber llegir i escriure li va obrir moltes portes, en un temps en què la cultura era en mans de quatre privilegiats.

La seva Crònica comprèn des de la concepció de Jaume I el 1207 -la qual, evidentment no va presenciar-, fins a la coronació d’Alfons IV d’Aragó, el 1328. Això sí, ignorant o tergiversant fets per tal de remarcar la superioritat dels monarques del casal de Barcelona que ocupaven els trons d’Aragó.

En aquesta obra, escrita en un estil proper a les novel·les de cavallers, deixa els catalans com a herois suprems i a la resta com a poc menys que vàndals. Entre els mil fets narrats, pots llegir, no cal dir-ho, la batalla de Santa Maria d’Agost, representada al mosaic de Jordi Aguadé.

Mosaic de Jordi Aguadé al carrer del Consell de Cent de Barcelona.

Epíleg

Per cert, la contesa no va acabar bé del tot. Davant la superioritat dels francesos, els catalans s’hagueren de retirar a Santa Pau i més tard sant tornem-hi. Els almogàvers, que anaven a la seva bola, ho feren tan malament com van saber i encara els hagueren de socórrer. Seguint en la mateixa línia, aquests soldats autònoms saquejaren el call de Girona  i Pere el Gran els feu executar. Però aquestes són unes altres històries.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: Consell de Cent, 204. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).