Mosaic de Santa Eulàlia d'Esparreguera, realitzat el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella.

Paraules mai dites

El mosaic de Santa Eulàlia d’Esparreguera.

Resulta curiós que el mot improperi s’utilitza per a designar un insult així com per parlar dels retrets que -suposadament- Jesús va fer des de la creu.

Els textos d’aquests “Improperis” es canten el Divendres Sant, durant la celebració de la Passió. Pel que sembla, el seu origen es remunta al segle XIII i estan més o menys inspirats en determinats passatges bíblics. La frase que més es repeteix la trobem al llibre de Miquees: “Poble meu, què t’he fet? En què t’he entristit? Respon-me!” (Mq 6:3).

No obstant això, diu la tradició que el 1560, Giovanni Pierluigi da Palestrina els va escriure ell tot solet i els hi va posar música. Ja de petit, Giovanni cantava com els àngels i, tot i ser casat, va acabar com a mestre de capella de dos papes, sota els quals va compondre memorables misses i obres per a diverses veus.

Aquests retrets es canten en forma de diàleg entre els cantors i la parròquia va intercalant una aclamació. Durant aquest cant es van relacionant les obres que Déu va fer per al seu poble des que el va alliberar d’Egipte, amb les burles que els jueus feren a Jesús des de la detenció fins a la mort.

Els textos que he trobat són lleugerament diferents segons qui els transcriu, ja que l’original era en grec. No obstant això, un d’aquests retrets és el que trobem a la interessant façana de l’església de Santa Eulàlia d’Esparreguera (Baix Llobregat).

Mosaic de Santa Eulàlia d'Esparreguera, realitzat el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella.

Vila cremada

Al segle XVIII, la coneguda com a Guerra de Successió, va deixar una estesa de poblacions desfetes. En guanyar, les tropes borbòniques van incendiar viles i ciutats com a represàlia. Esparreguera en va ser una.

L’església parroquial, construïda al segle XVII, no es deslliurà de les destrosses de les diverses guerres que ha viscut. La primera reconstrucció la va realitzar Elies Rogent el 1886, però la Guerra Civil també va passar factura i l’edifici va haver de ser novament refet.

Els anys cinquanta del segle XX, Enric Serra i Abella va realitzar un monumental mosaic que ocupa tot el que havia estat l’antiga portalada.

Obra realitzada a la façana el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella, que representa sant Pere, la Verge Maria i sant Joan.

Un compendi d’història sagrada

La iconografia del mosaic de Santa Eulàlia d’Esparreguera presenta Crist assegut al mig, en una postura similar a com apareix en nombroses pintures sobre el Judici Final, exceptuant que aquí té els cabells ben curts. Aquesta idea ve reforçada per la visió apocalíptica de la Mare de Déu embarassada i sotmetent el mal en forma de drac.

Mosaic de Santa Eulàlia d'Esparreguera, realitzat el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella.

A la dreta de Jesús té lloc l’escena de Pentecosta. Maria es troba entre dos deixebles que sostenen els evangelis i el llibre dels fets, mentre les flames els envolten.

Més avall tenim que d’una banda es barreja l’episodi de la creació i del primer pecat. I de l’altra banda apareix Moisès amb l’esbarzer cremant i el profeta Elies qui, segons les escriptures, no va morir sinó que va pujar al cel en un carro de foc.

També ens diuen els escrits que aquests dos personatges van aparèixer al costat de Jesús durant l’episodi conegut com a transfiguració. Moisès representa l’alliberador del poble jueu, mentre que la presència d’Elies recorda les profecies sobre la vinguda del Messies.

Entre una escena i l’altra s’hi representa aigua i peixos. Potser el Jordà o el pas del Mar Mort.

Mosaic de Santa Eulàlia d'Esparreguera, realitzat el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella.

La zona inferior

Seguidament, a la llinda trobem escrit un dels Improperis: “Què més havia de fer per tu que no hagi fet?“.

A un costat de la porta tenim novament Maria, entre sant Pere i sant Joan. A l’altre costat apareix santa Eulàlia, patrona de la població, sant Pau i el beat Domènec.

Nascut el 1592 a Esparreguera dins d’una família de paraires, Francesc Pau Castellet aviat decidí que volia fer vida religiosa. Va ingressar a l’orde dels dominics i es canvià el nom per Domènec. Més tard va marxar voluntari a predicar a Filipines i seguidament al Japó on va ser empresonat i cremat poc abans de fer trenta-sis anys. Va ser beatificat el 1867.

Mosaic de Santa Eulàlia d'Esparreguera, realitzat el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella.

L’artista

Enric Serra i Abella era fill, germà i pare d’importants ceramistes. Al principi treballava al taller familiar de Cornellà de Llobregat. Amb el seu germà realitzaven peces clarament influenciades pel modernisme i després van derivar cap al cubisme i l’art-déco.

El 1960 juntament amb el seu fill -que també es diu Enric- va establir el seu taller a Collbató.

Poc després s’incorporaria el seu nebot Josep Serra, especialitzant-se en obres aplicades a l’arquitectura. Pel que sembla, és especialment destacable la seva col·laboració amb l’arquitecte Lluís Bonet i Garí, tot i que no he trobat informació en aquest aspecte, ni tampoc de l’artista, que sembla ignorat per les xarxes.

Obra realitzada a la façana el 1950 pel ceramista Enric Serra i Abella, que representa Adam i Eva.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: plaça de Santa Eulàlia. Esparreguera

Saber més

Què veure a prop