L’ase de la faula, amb un bufet va tocar la flauta

La casa Teodor Prat de Barcelona.

Durant el segle XIX el Llobregat al seu pas per Sallent tenia feina a moure turbines d’empreses tèxtils. Una d’elles era la de Prat, Valls i Companyia, dirigida per Sebastià Prat. Tot anava la mar de bé fins que el 1875 l’home va morir sense descendència i el negoci va passar a mans del seu nebot Teodor Prat i Masdeu

En Teodor obrí una nova fàbrica a Puig-reig i a la seva mort el 1903 l’imperi anà passant de mà en mà fins a la dècada dels vuitanta quan, imagino que per la competitivitat estrangera, va tancar definitivament.

Sanefa amb relleus a la casa Teodor Prat de Barcelona.

Del Bages a Barcelona

Tot i que l’home vivia a Sallent, es va fer construir un edifici a l’Eixample de Barcelona que en aquell moment s’estava convertint en la nova zona de prestigi per a les grans fortunes. 

Així doncs encarregà el projecte a Juli Batllevell, que llavors tenia trenta-cinc anys i era l’arquitecte municipal de Badalona i també de Sabadell, la seva ciutat natal. Per aquells anys Batllevell havia col·laborat amb Gaudí, de qui heretaria alguns trets modernistes, com l’ús del trencadís. 

La seva prolífica i poc valorada carrera ha deixat una important estesa de variades obres, principalment a Barcelona, Badalona i Sabadell.

Mènsules amb uns llargandaixos i un mico.

Oficina i habitatge

En la casa Teodor Prat, els baixos estaven destinats al despatx de la raó social. La planta principal, lògicament, era la residència de l’amo. I al seu damunt hi havia un altre pis idèntic per al seu germà petit Pere, qui també tenia part en el negoci. La resta de plantes estaven destinades a habitatges de lloguer.

El que més destaca a la façana de carreus rosats és la tribuna de ferro i vidre que s’alça dues plantes. El discret aire neogòtic el trobem especialment en les petites mènsules de les finestres, amb elements vegetals i animals. A la planta baixa hi ha una sanefa decorada amb relleus d’animals on voldria parar atenció.

Sanefa amb relleus a la casa Teodor Prat de Barcelona.

Faules moralitzants?

Als relleus veiem dues aus que semblen barallar-se per uns fruits i una altra covant els ous al niu. També hi ha un gos mossegant un gat, una guineu amagada entre fulles de card, una serp camuflada entre la vegetació -el pecat?-, un porc que llegeix -o canta?- i un ase que toca la flauta.

A les mènsules dels balcons hi ha també un interessant repertori. Per exemple, descobrim un parell de llangardaixos barallant-se, un personatge entre simi i home que ens treu la llengua i un altre que recorda molt al de l’Anís del Mono -una crítica a Darwin?-.

No és la primera vegada que observo animals representats en edificis. Tot i no tenir cap documentació ni cap fonament sòlid, la lògica em porta a pensar que no són decoracions gratuïtes.

Seran personatges de les faules d’Isop, Lafontaine, Samaniego o Iriarte? Estaran totes les imatges relacionades amb un tema en comú per desig del propietari? 

Sanefa amb relleus a la casa Teodor Prat de Barcelona.

L’ase flautista

Tot i haver fet mil cerques no he arribat a cap conclusió. Tan sols l’ase que toca música sembla extret d’una faula d’Iriarte que segurament coneixes. 

Era un ase que trobà una flauta i en ensumar-la l’nstrument va sonar. L’animal pensà que ja era músic, quan en realitat tot havia estat fruit de la casualitat.

De la resta d’escenes no he trobat res de res. D’altra banda, qui va esculpir aquests deliciosos relleus? Va ser el mateix Batllevell? Ho dubto.

Per acabar, si per una d’aquelles pots aclarir algun d’aquests dubtes sobre la casa Teodor Prat, t’agrairé que ho comparteixis.

Sanefa amb relleus a la casa Teodor Prat de Barcelona.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carrer de Bailèn, 9. Barcelona

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

  1. Hola, més per participar amb les teves curioses històries que per explicar el que no sé, diria que, tot i que n’hi ha elements de les faules (un deu ser la de l’ase que enveja el menjar del porc fins que se’n adona que el porc s’ha convertit en menjar), també apareixen imatges que recorden a les del romànic. El significat d’aquelles imatges remotes no sempre és conegut, potser aquestes són una mena de “fusió” iconogràfica. Un exemple d’aquesta fusió que ningú entén (potser ni els mateixos artistes) és la de l’entrada següent del santuari de Meritxell d’Andorra.

    • Ma Àngels,
      Moltes gràcies per la teva aportació. Certament és ben possible una inspiració medieval de la qual desconeixem el significat.
      O bé, que tot pot ser, es va fer sense cap altre propòsit que el merament decoratiu.
      El mateix em va passar quan vaig veure els relleus d’animals que hi ha a l’escala de la Casa Macaya.

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).