Aquarel·la de l'església de Santa Maria de Tagamanent, al Vallès Oriental.

Tocar el cel amb els dits

Breu excursió al cim del Tagamanent (Vallès Oriental), que ens omplirà els pulmons d’aire pur i la vista de paisatges infinits.

Panoràmica del Vallès Oriental.

Després dels vuit quilòmetres de corbes, de la pista asfaltada que puja des de la C-17 fins al restaurant El Bellver, deixem el vehicle a l’aparcament senyalitzat.

Sembla que el mot preromà ‘taga’ equival a muntanya. I ‘manent’ seria una derivació de magne, és a dir gran. Per tant, Tagamanent podria significar muntanya gran.

Bassa al costat del restaurant El Bellver.

El Bellver

Ens situem a la terrassa de la masia El Bellver, construcció del segle XVIII que la Diputació de Barcelona ha convertit en restaurant i punt d’informació del Parc Natural del Montseny.

Des d’aquí ja podem veure el cim que ara farem, així com el Montseny, els espectaculars cingles de Bertí i el massís de Sant Llorenç del Munt, amb la Mola i el Montcau com a cims dominants.

Panoràmica del Tagamanent.

Seguim el camí que baixa, perfectament senyalitzat amb fites de color groc. Arribem fins a la carretera -compte amb els vehicles- i comencem a pujar pel camí de l’esquerra. En el moment d’escriure això, s’hi estan fent obres d’arranjament, així que trobareu pedres que poden relliscar i fang si ha plogut recentment.

Vistes panoràmiques.

Sant Martí

Mig amagades per la vegetació, trobem a mà dreta les ruïnes d’una capella dedicada a Sant Martí. Al segle XI, davant el fracàs de fundar un orde monàstic a l’església de Santa Maria que hi ha al cim, es reconstruí aquest petit temple perquè servís de parròquia i on també hi havia un petit cementiri. L’estat ruïnós ja el té des del segle XVIII.

Ruïnes de la capella de Sant Martí. Tagamanent, Vallès Oriental, Montseny,

En aquesta excursió al cim del Tagamanent seguim pujant i admirant el paisatge -si no plou i no hi ha boira, és clar-.

En una corba pronunciada hi ha un camí que continua recte, però les fites ens deixen ben clar que no forma part del nostre itinerari.

Un darrer esforç i arribem al cim. Segurament té molt més mèrit per aquelles persones que han pujat a peu des del poble, però l’encant és el mateix. Ja he dit altres vegades que no anem a fer grans travesses, sinó passejades per a descobrir llocs que cal veure.

Església de Santa Maria. Excursió al cim del Tagamanent, Vallès Oriental, Montseny.

L’església i el castell

L’església de Santa Maria, molt reformada, és tot el que queda del castell de Tagamanent, documentat al segle X.

Una llegenda, un pèl macabra, explica que un comte del castell es va casar i va tenir un fill deforme. Ofès, va matar la dona i el nadó i es tornà a casar amb idèntics resultats i mateix final. Llavors va demanar ajut al diable, a qui va voler enganyar i per això va tenir un fill més horrible. El comte va matar el fill i ell es va suïcidar.

Diuen que d’ençà, el castell restà deshabitat, escoltant-se els plors dels nadons, motiu pel qual l’anomenaren ‘nen amagat’ que a l’inrevés és Tagamanen. La t final s’afegí per temes de fonètica.

El conjunt arquitectònic es troba en aquest moment tancat al públic, ja que s’hi estan efectuant treballs arqueològics i de rehabilitació.

Sembla que, quan el castell restà abandonat -per la llegenda o no-, van aprofitar les parets per a construir la casa rectoral i altres dependències, que són les ruïnes que han sobreviscut, des de després de la Guerra Civil.

Excursió al cim del Tagamanent, Vallès Oriental, Montseny. Construccions enrunades a tocar de l'església de Santa Maria.

Pel que fa a l’església, ha passat per mil mans, que si el bisbat de Barcelona, que si el de Vic, … cadascú fent reformes i ampliacions, fins que a partir del segle XVIII es va anar abandonant progressivament i no hi va quedar ningú.

Aquarel·la de l'església de Santa Maria de Tagamanent, al Vallès Oriental.

La baixada

Després de recuperar forces, desfem el camí fins a la carretera, punt on podem tornar a El Bellver o bé a l’aparcament. Nosaltres optem per aquesta segona opció i seguim un tram la carretera asfaltada fins a trobar un petit corriol que baixa a mà esquerra i ens porta a l’aparcament.

Excursió al cim del Tagamanent, Vallès Oriental. Panoràmica del Montseny.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure a Wikiloc

Distància: 2,5 km d’itinerari parcialment circular

Dificultat: baixa. Hi ha un desnivell total de 120 metres, però es fan prou bé.