Rajola de València (2)

En un article anterior vam veure algunes mostres del nivell i la varietat que, sense sortir de la ciutat, té la ceràmica de València sovint coneguda amb el genèric de rajola de València. Aquesta és una ciutat que no te l’acabes.

De manera que, si t’agrada la ceràmica, tens molt per descobrir. Penso que moltes persones que hi viuen potser ja no s’adonen de les meravelles que hi ha a la vista de qui les vulgui contemplar. Aquí hi van unes quantes que et recomano visitar.

El planter del rei

Per començar aquest itinerari per la ceràmica de València, arriba’t fins als Jardins del Real, també coneguts com a Jardins de Vivers. El primer nom li ve de quan en aquesta enorme finca s’ubicava el Palau del Real, una vil·la de descans manada edificar per un rei musulmà al segle XI. Més tard s’hi estarien els monarques de la Corona d’Aragó

Des del segle XVI els magnífics jardins foren utilitzats com a vivers d’arbres fruiters destinats a embellir el Palau d’Aranjuez. Al segle XIX el palau fou enderrocat durant l’ocupació napoleònica. Posteriorment, els jardins passaren a ser propietat municipal.

Tot i que hi ha diversos accessos, el principal es localitza en un xamfrà. Cal entrar per descobrir un banc i unes jardineres totalment recobertes de diversos tipus de rajoles, majorment de color blau. Probablement, penso jo, aquesta portalada es dugué a terme cap al 1928, quan es tancà el perímetre del parc amb una reixa de ferro provinent d’un altre parc.

Ceràmica de València en un banc dels Jardins de Vivers.
Carrer Sant Pius V amb carrer General Elio.

Olles de ferro

A continuació, ens endinsem una mica més al centre històric, concretament al carrer dels Drets, per veure més ceràmica de València. Aquí trobem la històrica “Tienda de las Ollas de Hierro, que passa per ser la més antiga de la ciutat.

Pel que sembla, a Holanda inventaren les olles de ferro cap al segle XVII. Un segle més tard, un anglés copià el sistema de fabricació i patentà l’invent. Fins que un exiliat de Marsella portà un carregament a València i l’emmagatzemà en una merceria. Tan gran fou l’èxit de vendes d’aquest recipient, que el 1793 li canviaren el nom al negoci.

No obstant això, la botiga ven de tot: ciris, imatges religioses, complements d’indumentària valenciana, figuretes de pessebre, merceria i bijuteria. Curiosament, em sembla que ara ja no venen olles. A la façana hi ha la reproducció d’un antic anunci, magistralment elaborat en ceràmica. L’obra va ser feta el 2011 per Tubat, un prestigiós taller de ceràmica ubicat a Manises. Com a mostra, només dir que van restaurar l’espaterrant Sala de Mosaics de l’Estació del Nord de València.

Plafó ceràmic a la botiga la Tienda de las Ollas de Hierro.
Carrer dels Drets, 4.

Art en femení

Ben a prop, a la plaça de l’Ajuntament, s’aixeca un altre edifici ben peculiar. Projectat el 1931 per Joaquín Rieta Síster, és una interessant mostra d’arquitectura art-déco. Nascut a València el 1897, Rieta és considerat un dels grans arquitectes del segle XX d’aquesta ciutat. La seva obra trasllueix més aviat el racionalisme, on la geometria és sempre present.

La construcció es coneix com a Edifici Gil. El nom prové dels empresaris tèxtils Miguel Gil Pérez i Miguel Gil Adán, pare i fill respectivament. En aquest bloc hi tenien un comerç de camises, sastreria, modisteria i gèneres de punt.

La façana presenta una rica decoració en ceràmica. És obra de Dionísia Masdeu Agraz, escultora i ceramista nascuda a Pina de Ebro (Saragossa) el 1902. Després d’estudiar en diversos centres de Saragossa i Madrid, es traslladà a València on establí el seu taller.

Decoració ceràmica feta el 1931 per Dionísia Masdeu.
Plaça de l’Ajuntament, 8.

Castissisme bancari

El següent exemple el tens a prop del límit d’on acaba la Ciutat Vella i comença l’Eixample. Estratègicament situat en una important cantonada, l’edifici del Banc de València -actualment pertany a una altra entitat bancària- no és ben bé com el projectà el 1927 l’arquitecte Francisco Almenar Quinzá. Quan aquest morí, la responsabilitat del projecte caigué en Javier Goerlich Lleó, arquitecte municipal que deixà una bona estesa d’edificis en aquesta ciutat.

Aturat a causa de la Guerra Civil, quan es reprengueren les obres, els empresaris responsables van preferir un estil més clàssic, monumental i amb elements regionalistes de la cultura local. La recarregada decoració castissista a base de pedra, maó i, no cal dir-ho, ceràmica, es fa més evident al xamfrà. Probablement, va ser la part més admirada quan l’edifici s’inaugurà el 1942.

Ceràmica de València en un edifici projectat per Javier Goerlich.
Carrer Pintor Sorolla, 2.

Barroc vegetal

Seguidament, ens n’anem a l’avinguda de José Peris i Valero, important polític, periodista i advocat nascut a València el 1821. Arribà a diputat a Corts i va ser alcalde d’aquesta ciutat. En aquest carrer hi ha dues destacades mostres de ceràmica de València. La primera és en un edifici construït el 1970.

Amb aquest estil abarrocat tan arrelat per aquests verals, un fris a cada banda del xamfrà ocupa l’alçada dels vuit pisos. Els motius vegetals verds sobre fons groc recorden molt el d’un altre bloc que vaig comentar a l’anterior article.

L’espai entre les finestres també s’enrajolà. Altrament, desconec si era part del projecte o bé es tracta d’una fumada del darrer moment. Tanmateix, trobo que el tipus de rajola de color blau -més adient per a una cuina-, no té res a veure amb els elegants motius de les cantonades.

Ceràmica de València en un edifici construit el 1970.
Avinguda Peris i Valero, 162.

El treball com a ideal

Per acabar, al costat mateix, hi ha un altre edifici, també del 1970, però amb un atractiu mosaic a la banda del carrer del Penyagolosa. Aquest nom fa esment a la muntanya més alta de Castelló -1.813 metres-. Hi ha qui diu que el mot deriva de ‘penya colossal‘ i altres del llatí ‘pinna lucosa‘, és a dir, muntanya boscosa.

Ocupant els vuit pisos, el mosaic està dividit en tres parts. La inferior i la superior són de menor grandària i representen respectivament el mar i el cel. El mosaic central mostra una triple escena amb una dona collint taronges, una altra abraçant un infant i un home que treu la barca del mar, carregada de peixos. Tot molt didàctic.

Finalment, aquesta notable obra porta la signatura de José Sabina, de qui només he trobat que el seu nom complet era José Sabina Parra, pintor nascut a València el 1904.

Ceràmica de València feta per José Sabina el 1970.
Avinguda Peris i Valero, 160.

I fins aquí aquest breu itinerari per descobrir una mica de la ceràmica de València. Si t’has quedat amb ganes de més, et recomano llegir la tercera part.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Itinerari: veure el mapa

Saber més

Altres articles de rajoles

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).