Des de dalt

El Palau Mercader de Cornellà de Llobregat.

Els llinatges regis els agrada -els apassiona- exhibir escuts nobiliaris -reals o inventats- amb frases en llatí que enalteixin encara més l’honor familiar.

Un d’aquests lemes el trobem a l’escut dels comtes de Bell-lloc: “Ab alta cuncta“. Vol dir des de dalt de tot. Modèstia, on ets?

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Decoració modernista.

I ja que parlem de llinatges, mira que alguns n’arriben a ser d’embolicats. I el de Joaquim de Mercader, comte de Bell-lloc n’és un -si més no, per mi-.

Com que ara no és el cas d’escriure una genealogia, faré un breu resum, per tal d’entendre millor la raó del Palau Mercader de Cornellà de Llobregat.

Aquarel·la de la residència dels comtes de Bell-lloc.

El comte rellogat

En Joaquim de Mercader va néixer a Mataró el 1824. Per començar, els inicis ja no fan honor al lema nobiliari. La família va haver de viure de lloguer fins que el pare va poder heretar part del patrimoni que li pertocava.

Quan el pare va morir, en Joaquim encara no va poder tocar ni un duro fins que la seva mare, que era qui ho gestionava tot, se’n va anar d’aquest món i, per fi, li va deixar l’herència.

En aquell moment, la família vivia en un edifici del carrer Lledó de Barcelona, heretat d’uns avantpassats. Així mateix, tenien en patrimoni una casa a Cardedeu i una masia a Cornellà de Llobregat.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Finestrals de colors.

El títol perdut

A casa dels Mercader eren fervorosos seguidors de l’arxiduc Carles d’Àustria. El 1707 el monarca concedí a un avantpassat d’en Joaquim el títol de comte de Bell-lloc. El nom correspon a la finca que els Mercader tenien a Cardedeu.

Però, com segurament sabràs, el 1714 l’arxiduc va perdre enfront dels Borbons. I el títol nobiliari es va perdre amb ell.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Vaixella en tons blaus.

Cent anys més tard, el recuperaria la rebesneta del comte i l’heretarien els hereus de la família -no cal dir-ho, només els homes- fins al dia d’avui.

Persona culta com era, en Joaquim de Mercader va dedicar molts esforços per tal de documentar el seu llinatge i dotar-lo de contingut, tal com l’avi havia manat per escrit al seu testament.

Entre moltes altres gestions, endreçà l’arxiu familiar, amplià la biblioteca, investigà la genealogia, habilità un museu d’antiguitats i d’història natural, recuperà els antics sepulcres familiars i fins i tot recuperà l’aplec de Sant Pere de Bell-lloc.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Estança decorada en estil neoàrab.

La torre d’esbarjo

Després de morir la seva primera esposa es va tornar a casar. Va vendre la propietat del carrer Lledó i al lloc on hi havia l’antiga masia de Cornellà, va començar a construir el palau que ara podem visitar. Tot això passava el 1864.

El senyor comte encarregà el projecte a Josep Domínguez Valls, qui en aquella època no era arquitecte, sinó mestre d’obres.

Domínguez s’expressava amb l’eclecticisme, estil que, entre nosaltres, ve a ser com barrejar tots els estils que et passin per la barretina i fer quelcom ‘nou’.

Paviment de rajoles hidràuliques en tons beige i marró.

D’ell potser et sonaran a Barcelona el passatge de la Pau o la casa Lorenzo Fradera a la cantonada de Gran Via amb Bruc -actualment Gran Hotel Havana-.

Doncs bé, en Josep Domínguez va pensar a donar al palau una imatge de castell medieval. Oh, que original!

Tal qual faria després Enric Sagnier amb el de Castelldefels i Enric Fatjó amb el de Vila-seca. O més tard passaria amb el de Castellet i el de Can Jaumar a Cabrils.

Però, per què aquesta dèria a fer castells de fantasia?

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Detall de les pintures de l'escala principal.

Mirant al passat

El segle XIX va ser ben peculiar. Les revolucions burgeses, l’expansió colonial en terres africanes i asiàtiques i la revolució industrial obriren una vertiginosa època de canvis.

Arquitectònicament parlant, semblava que les idees s’havien esgotat i a més, el Romanticisme feia una malenconiosa mirada a les cultures passades. D’aquí sorgí el que es coneix com a historicisme.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Calaraboia de l'escala principal.

Una mica després arribà l’eclecticisme que, espolsant la nostàlgia, desitjava l’originalitat.

Grecs, romans, àrabs, xinesos i, molt especialment els estils medievals, com el gòtic, eren barrejats sense misericòrdia, tot cercant noves creacions.

Medalló pintat en una de les estances de l'edifici.

Castell de pega

Amb tot aquest ambient, tant el comte que volia potenciar el seu llinatge, com l’arquitecte que mesclava estils dins el mateix sac, van tenir l’oportunitat de fer de les seves.

El que de fora pot semblar un imponent castell amb les seves torres de defensa, de dins és una abarrocada orgia decorativa, on tots els estils estan representats en una mena de catàleg decadent.

Neogòtic, neoàrab, neoclàssic, neomedieval, neogrec i tot el que comenci per neo, allà dins ho tens, com si es tractés d’un mostrari.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Sanefa modernista.

Horror al buit

Així doncs, mentre vas passant de sala en sala, tindràs la sensació de canviar constantment de decorats de pel·lícules ben diferents.

Llars de foc fictícies, portes simulades, acolorits paviments, cortinatges, sostres bigarrats, sanefes pintades o en relleu, mobles que només són per fer bonic -o lleig- i làmpades, moltes làmpades. Tot plegat un símbol d’opulència que ara ens resulta poc menys que arnat, alhora que sorprenent.

Tanmateix, com que el senyor comte volia posar èmfasi en reafirmar la noblesa del seu llinatge, arreu apareixen escuts heràldics: a la façana, la porta, l’escala i a qualsevol estança i racó del palau.

Palau Mercader de Cornellà de Llobregat. Estança decorada en estil neoàrab.

El darrer domicili

Finalment, amb setanta-cinc anys, vidu per segona vegada i novament endeutat, el 1899 Joaquim de Mercader va haver de vendre les altres propietats i es quedà a viure en aquest palau. 

Aquí va portar les seves col·leccions i per tal per tal d’encabir-les, va encarregar la remodelació a Jaume Gustà i Bondia, arquitecte municipal de Barcelona, autor entre altres, del cementiri i la seu de Districte de Sants.  

No obstant això, paga la pena una visita a aquest extravagant edifici, només per constatar l’ànsia humana de perdurar “des de ben dalt” en el record.

Decoració abarrocada al sostre d'una estança de la residència dels comtes de Bell-lloc.

INFORMACIÓ PRÀCTICA

Situació: carretera de Cornellà a l’Hospitalet de Llobregat, s/n. Cornellà de Llobregat

Saber més

Què veure a prop

2 comentaris

    • Moltes gràcies! Arran del temps que tenia durant la pandèmia em vaig proposar incloure una aquarel·la als articles. Així he tornat a practicar l’ofici perdut i de pas, personalitzo encara més el blog 😉

Deixa una resposta

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

Afegeix una imatge si vols (només JPG)

En compliment del deure d'informar-te de les circumstàncies i condicions del tractament de les teves dades i dels drets que t'assisteixen, t’informo del següent:

  • Responsable del tractament: Alfons Martín Cornella.
  • Finalitat del tractament de les teves dades: moderar els comentaris per evitar el correu brossa i/o informar-te dels nous comentaris d'aquesta entrada de Rondaller.cat.
  • Conservació de les dades: les dades es conserven el temps estrictament necessari per a la relació i el que és exigible legalment, sent destruïdes posteriorment mitjançant processos segurs.
  • Legitimació per al tractament: consentiment explícit a l'acceptar les condicions d'ús del formulari d'alta al butlletí.
  • Destinataris de les teves dades personals: no es preveuen cessions de dades excepte en aquells casos que existeixi una obligació legal. No hi ha previsió de transferències de dades internacionals.
  • Els teus drets: pots revocar el consentiment i exercir els teus drets a accedir, rectificar, oposar-te, limitar, portar i suprimir dades escrivint a Alfons Martín Cornella, a l'avinguda de Lluís Companys, 27-37, escala 3, 4rt 1a, 08340 Vilassar de Mar, Barcelona, a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).